První majitelé amerických aut se začali do areálu sjíždět už kolem půl desáté dopoledne. O hodinu později se vydali na krasojízdu do Bechyně, kde své nablýskané skvosty vystavili na náměstí a poté se vrátili zpět do Tábora.

„Máme tady zhruba přes stovku aut, která jsou ochotná někoho svézt. Zájemci o jízdu si vyberou auto a zaplatí 600 korun. Z této částky jde 400 korun automaticky na charitu a 200 korun se dává jako příspěvek řidičům. Ti se ho ale většinou také vzdají pro dobrou věc. Máme tady charitativní obraz, který se bude dražit a proběhne i dražba jízdy ve voze Ford z roku 1926,“ vyjmenoval hlavní body programu organizátor Jaroslav Grepl s tím, že na charitu přispívají nejen majitelé Amerik, ale i všichni stánkaři v areálu prostřednictvím části tržeb.

Sedan Škoda 720 je kompletní a provozuschopný
Velká Škoda 720 se měla začít vyrábět před 50 lety. Tvary jí udělil slavný Ital

Akce se letos zúčastnilo přibližně 250 vozidel. Na plochu odpočinkového areálu na sídlišti Nad Lužnicí se majitelé Amerik sotva vešli. Prostor zaplnila auta nejrůznějšího stáří, barev i tuningových úprav.

„O srazu jsem se dozvěděl z Facebooku. Baví mě podobné akce a navíc je to spojené s charitou, takže není co řešit. Mé auto je pětilitrový Mustang 2014 GT standardní provedení v kabriu a splnil jsem si tím dětský sen. Za mých mladých let bylo tohle auto v angličáku a ještě vzácné, takže konečně na něj došlo i ve velkém. Mám ho na relax a pohodové vyjížďky,“ zmínil jeden Michal Reiser ze Strakonic, který se k táborskému srazu připojil vůbec poprvé.

  • Na video z akce se můžete podívat zde:
Zdroj: Jana Urbanová

Návštěvníky kromě silných Amerik zajímal také nejstarší z účastníků akce. Šlo o veterán Ford T z roku 1926. Právě o svezení s tímto téměř stoletým dědečkem se soutěžilo v dražbě.

„Je to první sériově vyráběné auto, které jsme zhruba před rokem koupili s kamarádem napůl od monackého konzula. Řídit ho není jednoduché, protože všechny pedály jsou jinak, navíc musíte nastavovat předstih i otáčky motoru. V podstatě děláte asi čtyři věci a až pátá věc je, že se věnujete provozu kolem sebe. Brzdy jsou přibližně jen na 20 nebo 30 procentech toho, co u normálních aut, takže musím myslet i na dostatečné rozestupy,“ popsal spolumajitel historického vozu Jakub Fučík. Se svým klenotem to naštěstí na akci neměl daleko, dorazil totiž z Lažan u Tábora.

Na cestách si s dětmi můžete zahrát hru, kdo z vás pozná nejvíce značek projíždějících aut.
KVÍZ: Poznejte značku auta. Na 100 procent to dají jen skuteční králové silnic

Charitativní táborský sraz Amerik měl v letošním roce pořadové číslo šest. Akce vznikla v podstatě náhodou.

„Pořídil jsem si svojí první Ameriku a na myčce v Táboře potkal další dva majitele amerických aut. Dali jsme se do řeči a protože oni měli také nějaké známé s Amerikami, napadlo mě, že bychom se takto mohli všichni sejít, projet se po Jižních Čechách, zastavit na náměstích a naše vozy ukázat lidem. Původně jsme se bavili asi o desítce aut. Tehdy jsem vytvořil facebookovou událost, která se ale rychle šířila a z původních deseti aut bylo na prvním ročníku hned 124 vozů,“ zavzpomínal na začátky Jaroslav Grepl.

Letošní ročník Charitativního táborského srazu Amerik vynesl 220 tisíc korun. Výtěžek pomůže malému Edrianovi a Denisce, kteří od narození bojují s těžkým postižením a jsou plně odkázaní na péči svých rodičů.