Jakkoliv je design vždy velmi subjektivní záležitostí, mnoho lidí z řad odborníků i veřejnosti se shodne na tom, že první generace Audi TT dospěla po stránce vzhledu až obdivuhodně dobře. Exteriérový designér Torsten Wenzel popisuje TT jako automobilovou sochu, u níž bylo od samého počátku záměrem vytvářet dojem, že je vyrobena z jednoho kusu materiálu. Oblému a celkově zahlazenému designu, jehož celistvost záměrně rozbíjí jen rozšířené lemy blatníků, nahrávají třeba i nárazníky, integrované tvarově tak, aby nijak nevyčnívaly. Skoro až odvážně pak vyznívá zakomponování hliníkového „leteckého“ víčka palivové nádrže.

Když se vůz poprvé představil v produkční variantě v roce 1998, sklidilo Audi pochvalu za to, že se vůz od prvotního prototypu z roku 1995 odlišil jen minimálně. Jednoznačně největší změnou je silueta bočních oken. Zatímco koncept měl jen jedno okno ve dveřích, sériové TT dostalo ještě menší zadní boční okna, to samozřejmě kvůli výhledu šikmo vzad. Ve výsledku ale vypadá silueta sériového auta lépe, protože linie oken nepůsobí tak useknutě a lépe kopíruje oblouk střechy.

Podívejte se ve videu na poslední představenou speciální edici TT RS Coupé Iconic Edition

| Video: Youtube

Zajímavostí je u TT samotný název. Vůz vznikl v době, kdy už se Audi definitivně přeorientovalo na současný systém pojmenování modelů, takže v modelové řadě A3, A4, A6 a A8 působil jako zjevení nejen svým vzhledem a zaměřením, ale právě i názvem. A to zcela záměrně, protože cílem bylo odlišit TT od zbytku modelové řady. Dvojice písmen potom odkazuje na legendární motocyklový závod Tourist Trophy, který se každoročně jezdí na ostrově Man, a Audi zmiňuje i sportovní motocykl TT značky NSU, která se Tourist Trophy v historii účastnila.

První generace se vyrobilo mezi lety 1998 a 2006 přesně 178 765 vozů s karoserií kupé, a dalších 90 733 otevřených roadsterů. Jak už bylo řečeno, TT sdílelo a dosud sdílí platformu s Audi A3, první generace potažmo ještě se soudobým Golfem. To znamená motory umístěné vpředu napříč, pohon předních nebo všech kol quattro, a manuální nebo dvouspojkové DSG převodovky. První generace dostala pod kapotu čtyřválec 1.8 Turbo v několika verzích, disponujících výkony od 150 do 240 koní. Konkrétně 240koňová verze byla vyhrazena pro limitovanou variantu TT quattro Sport, která už je dnes slušně ceněná. Výkonové prvenství nicméně držel v první generaci šestiválec 3.2 VR6, disponující 250 koňmi.

Druhá generace, vyráběná mezi lety 2006 a 2014, přinesla kromě modernizovaného vzhledu a technických vylepšení třeba možnost dieselu, ale znovu i sportovní varianty, tentokrát pojmenované TTS a TT RS. Nejvýkonnější TT RS plus dostalo pod kapotu dnes již legendární pětiválec 2.5 TFSI, disponující výkonem 360 koní.

I poslední, dosud vyráběná třetí generace, si pořád drží zaoblený design bez větších změn, a výkon nejvýkonnější verze vyrostl dokonce až na rovných 400 koní, což kompaktnímu a lehkému sporťáku propůjčuje přímo balistickou dynamiku.

Poslední pro Evropu představené TT je speciální edice TT RS Coupé Iconic Edition, omezená na pouhých 100 kusů. Bohužel se zároveň jedná o labutí píseň nejen současné generace, ale i modelu jako takového. Již dříve bylo oznámeno, že TT nebude pokračovat a skončí bez náhrady. Na kulaté třicátiny to tedy malý sporťák sice nedotáhne, je ovšem nutné uznat, že si za svou kariéru vydobyl slušný respekt.