K vidění byly na výstavě v Paříži nejen novinky, ale i výjimečné a nečekané exponáty. Letos se veletrh uskutečnil ve třech pavilonech. Svět klasických automobilů je plný někdy zapomenutých samorostů a výstava Rétromobile bývá příležitostí, jak tato vzácná vozidla objevit nebo znovu objevit. Podle wikipedie se jedná o druhou největší evropskou výstavu věnovanou klasickým automobilům a jejich příslušenství po Techno Classica Essen v Německu.

Výstava Rétromobile 2024

Zdroj: Youtube

Letošní již 48. ročník kromě množství zajímavostí a hostů také připomenul dvě stá výročí, a to 100 let anglického výrobce MG Motors založeného v roce 1924 v Oxfordu, a 100 let od autodromu Linas-Montlhéry postaveného v roce 1924 a zakoupeného v roce 1973 společností UTAC .

Veletrh měl slavné hosty

Mezi zajímavými hosty byli pilot Formule 1 a šestinásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Jacky Ickx nebo motocyklový závodník Philippe Monneret, zástupce slavné ságy doslova motocyklové rodiny Monneret.

Sekce s vozy devítinásobného mistra světa v rallye Sebastiana Loeba.Sekce s vozy devítinásobného mistra světa v rallye Sebastiana Loeba.Zdroj: Wikimedia Commons, Y.Leclercq, CC BY-SA 4.0

Nechyběl Sebastian Loeb, devítinásobný mistr světa rallye, slavný britský módní návrhář a vyhlášený sběratel automobilů Magnus Walker, hlavně vozů Porsche 911, dobrodruh na dvou kolech Ben Blake nebo influencer LucasParleF1,specializující se na motorsport a anekdoty.

Historie výstavy Rétromobile

Výstava se koná již tradičně v únoru nebo na přelomu ledna a února, jako tomu bylo letos. Vše začalo podle portálu wikipedia 14. února 1976, kdy se Marc Nicolosi a Jean-Pierre Jouët rozhodl uspořádat a zahájit první show Rétromobile na nepoužívaném místě vlakového nádraží Paříž - Bastille. Tehdejší přehlídka trvala devět dní, do 22. února a představila se na ní poměrně velká řada aut. První výstavu zhlédly tři tisíce návštěvníků. V následujícím roce se k Nicolosimu připojil François Melcion a vzhledem k úspěchu, který zaznamenal první výstavy, nachystali druhý veletrh více orientovaný na klasické automobily.

Stěhování do Porte de Versailles

Po pěti ročnících se vzhledem k pokračujícímu růstu akce a nedostatku místa v Bastille výstava přesunula na výstaviště Porte de Versailles, kde se koná dodnes.

Pětice finalistů soutěže Auto roku 2024 v ČR.
Finalisté ankety Auto roku se už dají koupit i v bazaru. Nejlevnější je Hyundai

Každý rok výstava Rétromobile zdůrazňuje nějaké téma, které je zde prezentováno. Může se jednat o prestižní značku, sportovní událost, historické místo nebo specifický obor, jako je karosérie francouzských automobilů. Jak se akce vyvíjí, v pavilonech a stáncích přehlídky se ukazují veškeré aktivity související s automobilovou sférou, ať už přímé či vedlejší.

Nechyběly Škodovky

Portál wikipedie uvádí, že v roce 2011, kdy se konal 36. ročník, který byl zaměřen na motocykly a na tzv. Youngtimery, tedy vozidla ze 70. a 80. let, se s šesti vozy se na tomto ročníku představila i Škoda Auto.

Vůz z unikátního projektu Škoda Voltavia.Vůz z unikátního projektu Škoda Voltavia.Zdroj: Wikimedia Commons, Y.Leclercq, CC BY-SA 4.0

Škodovky byly na Rétromobile k vidění i letos. Podle portálu Life4you.cz zdejší prezentace automobilky akcentovala 90. výročí zahájení výroby modelu Superb. Vedle čtveřice vozů s tímto jménem byly součástí expozice také sportovní vůz Škoda 1100 OHC Coupé (1959), prestižní automobil Škoda Hispano - Suiza (1928), unikátní projekt Voltavia (1969/2023) a Škoda Vision 7S. Sedmimístné SUV, kterým dává Škoda Auto konkrétně nahlédnout do nového designového jazyka značky. Vyznačuje se robustním vzhledem, funkčností a autentičností. Vision 7S je také prvním vozem Škoda s matnou barvou karoserie.

Zájem je vždycky obrovský

Od otevření výstavy do pavilonů každoročně proudí davy fanoušků motorismu a sběratelů vozidel, kteří zkrátka chtějí být u toho. Od ročníku 2015 se návštěvnost během pěti dnů výstavy udržela nad 100 000 návštěvníky s rekordem 132 000 návštěvníků v roce 2019. Letos se podle portálu Capital očekávalo, že si tuto skvělou akci nenechá ujít na 130 000 návštěvníků. V podobném duchu se vyjádřil také web Carfans.


Nahrává se anketa ...

Hranice 130 tisíc návštěvníků letos padla

Clothilde Mannarino z agentury Yucatan, která zajišťovala novinářský servis pro Rétromobile, Deníku potvrdila, že letošní návštěva výstavy Rétromobile dosáhla cíle 130 000 příznivců motorismu. „Největší návštěvnický nápor výstava zažila tradičně v sobotu a v neděli,“ dodala Clothilde Mannarino.

Jubilanti, jejichž 100. narozeniny výstava připomněla

Automobilka MG

Stánek připomínající 100. výročí založení britské automobilky MG Motors.Stánek připomínající 100. výročí založení britské automobilky MG Motors.Zdroj: Wikimedia Commons, Y.Leclercq, CC BY-SA 4.0MG je britský, respektive anglický výrobce malých sportovních automobilů, založený Cecilem Kimberem v roce 1924, jako MG Car Company Limited. Písmena M a G pocházejí ze jména firmy „Morris Garages“ dealera automobilů značky Morris z anglického Oxfordu, které patřilo Williamu Morrisovi. Společnost MG je známá především svými otevřenými dvoumístnými sportovními vozy, vyráběla také sedany a kupé s motory do tří litrů. Značka je podle wikipedie od roku 2007 ve vlastnictví státní čínské společnosti SAIC Motor Corporation Limited.

Autodrom de Linas - Montlhéry

Závodní okruh vznikl 4. října 1924, oficiálně je nazývaný L'autodrome de Linas-Montlhéry, a jeho vlastníkem je společností UTAC. Okruh se nachází jihozápadně od městečka Montlhéry asi 30 kilometrů jižně od Paříže. Nejdříve zde nechal průmyslník Alexandre Lamblin podle návrhu Reného Jamina postavit oválnou dráhu dlouhou 2 548 metrů pro vozidla s hmotností až 1 000 kilogramů s rychlosti 220 kilometrů v hodině. Původně se okruh jmenoval Autodrome Parisien. Silniční okruh byl k oválu přidán v roce 1925.

Expozice věnovaná 100. výročí závodního okruhu Linas-Montlhéry.Expozice věnovaná 100. výročí závodního okruhu Linas-Montlhéry.Zdroj: Wikimedia Commons, Y.Leclercq, CC BY-SA 4.0První závod, který se zde jel byla Velká cena Francie 1925. Ta se konala 26. července 1925 a pořádal ji The Automobile Club de France Grand Prix. V závodě Robert Benoist s automobilem Delage a při havárii zde zahynul Antonio Ascari, otec pozdějšího dvojnásobného mistra světa Alberta Ascariho, s Alfou Romeo P2.

Slavná jména lámala rekordy

Mezi držiteli traťových rekordů na okruhu de Montlhéry lze najít hned celou řadu slavných jmen. První byl Louis Chiron v roce 1934. V dalších letech, kdy se zavítaly závody GT, sportovních protypů, Formule 3 nebo Formule 2, zde lámali rekordy Bob Wollek, Maurice Trintignant, Gijs van Lenep, Gérard Larousse, Jack Brabham, Jim Clark, Henri Pescarolo, Jean – Pierre Beltoise, Helmut Marko a dokonce i pozdější trojnásobný mistr světa Formule 1 Jackie Stewart.