Pirro převezme Zlatý volant pro světovou osobnost motorsportu, bývalý španělský motocyklový závodník Gregorio Lavilla převezme Zlatá řídítka a Cenu Elišky Junkové, pro nejlepší závodnici, převezme česko - slovenská závodnice Katarína Kývalová.

Start je u Národního technického muzea

Všichni tři pak společně v sobotu 4. května odstartují od Národního technického muzea v Praze vytrvalostní jízdu 43 českých veteránů Oldtimer Express, která se vydá přes Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko a Černou Horu do Řecka. Po 2 439 kilometech rozdělených do pěti etap pak vozy dorazí do cíle v Aténách.

„Loni jsme se s Oldtimer Expressem vydali do Istanbulu, v letošním olympijském roce jsme symbolicky vybrali Atény,“ popisuje záměr Josef Zajíček, který je zakladatelem Oldtimer Expressu a zároveň organizátorem ankety Zlatý volant a rozhodl se tak obě akce propojit.

Všichni účastníci loňského závodu Oldtimer Expressu, který mířil z Prahy do tureckého Istanbulu.Všichni účastníci loňského závodu Oldtimer Expressu, který mířil z Prahy do tureckého Istanbulu.Zdroj: Se svolením Autodromu Most

„Děkuji porotě a všem fanouškům motorsportu, kteří poslali hlasy svým favoritům do letošního ročníku ankety Zlatého volantu a zároveň bych chtěl všechny pozvat i na start jízdy Oldtimer Expressu. Vedle krásných veteránů se zde budou moci návštěvníci setkat i s hlavními hvězdami ankety a dalšími zajímavými osobnostmi nejen ze světa motorsportu,“ zve Josef Zajíček na zahájení šestidenního řeckého tripu.

Na startu je 43 posádek

Letošního ročníku Oldtimer Expressu, jak již bylo výše napsáno, se zúčastní 43 posádek. Nejstarším vozem startovní listiny je MG F-Type z roku 1937, stejně starý je i Aston Martin 15/98 Cabriolet.

Pojede i Trabant

Jistou raritou startovního pole je dozajista východoněmecký vůz Trabant 601 S Combi, který sjel z výrobního pásu ve Zwickau v roce 1979. Nechybí několik vozů Tatra 603, pojede také Škoda 110R, Tatra 613, několik aut značky BMW, několik vozů Porsche 911, ale i Volkswagen Bus T1.

Ve startovním poli ani letos nechybí Josef Zajíček, organizátor Oldtimer Expressu. Loni jel s Tatrou 603, letos se na trasu vydá se vozem BMW 327 Cabriolet z roku 1941.

Mercedes-Benz G 580 EQ.
Nový Mercedes třídy G má obří krouťák a umí se točit na místě

Celkem pět etap

Vytrvalostní závod Oltimer Express má na pořadu celkem pět etap. První, která se jede v sobotu a měří zhruba 350 kilometrů, vede z Prahy do rakouských Alp. Druhá, nedělní měřící opět 350 kilometrů, zavede účastníky z rakouských Alp do Chorvatska, konkrétně do Rijeky. Třetí pak vede z Rijeky do Dubrovniku a posádky při ní se svými auty ujedou 530 kilometrů.

Předposlední etapou je trasa Dubrovnik – Ionannina a účastníci do řeckého města dojedou po absolvování 550 kilometrů. Závěrečná etapa vede z Ionanniny do Olympie, kam by měli všichni dorazit ve středu 8. května.

Ještě tentýž den pak všichni absolvují epilog přes Tripolis do Atén, kde dojde ve čtvrtek 9. května večer ke slavnostnímu vyhlášení a bude i slavnostní galavečer. Následující den se všechny posádky vracejí letecky do Prahy.

Jízda Oldtimer Express v roce 2023:

Zdroj: Youtube

Na okruhu Grobnik proběhne setinová rally

Posádky Oldtimer Expressu budou mít zastávku na závodním okruhu Grobnik nedaleko Rijeky. Okruh dlouhý 4,1 kilometru charakterizují rychlé a zábavné pasáže včetně klopených zatáček a zajímavých změn převýšení. Posádky zde absolvují měřenou jízdu pravidelnosti, takzvanou setinovou rally.

Přečtěte si i článek o loňské jízdě do Turecka

Společným příjezdem na náměstí k mešitě Hagia Sophia v Istanbulu jízda 23 českých veteránů vyvrcholila.
Pozor, jedou Češi. Cestu jim umetla turecká policie, s krávami si poradili sami

Anketa Zlatý volant

Tradiční česká anketa o nejlepší závodníky - Zlatý volant - ocení na začátku května hvězdy domácího i světového motorsportu. Fanoušci mohli o svých favoritech hlasovat online do 15. dubna na webu ankety.

V pátek 3. května proběhne v Národním technickém muzeu její slavnostní vyhlášení. O českých vítězích rozhodlo hlasování veřejnosti a poroty složené z předních motoristických novinářů. Jména zahraničních hvězd, které převezmou ocenění, však oznámili pořadatelé už tradičně předem.

Zlatý volant pro světovou osobnost motorsportu převezme pětinásobný vítěz 24 hodin Le Mans a jezdec formule 1 Emanuele Pirro. Italský závodník, který donedávna působil u McLarenu jako ředitel programu na podporu mladých jezdců, se tak zařadí do vybrané společnosti hvězd jako je Emerson Fittipaldi, Michael Schumacher, Mika Hakkinen, nebo John Haugland, kteří si převzali Zlatý volant už v minulosti.

Držitel Zlatého volantu pro světovou osobnost motorsportu, pětinásobný vítěz 24 hodin Le Mans a jezdec formule 1 Emanuele Pirro.Držitel Zlatého volantu pro světovou osobnost motorsportu, pětinásobný vítěz 24 hodin Le Mans a jezdec formule 1 Emanuele Pirro.Zdroj: Se svolením Autodromu MostEmanuele Pirro (12. ledna 1962) je významný italský závodník s bohatou kariérou, která zahrnuje úspěchy ve Formuli 1, cestovních vozech a vytrvalostních závodech, včetně 24 hodin Le Mans, kde pětkrát triumfoval.



Pirro se stal také dvakrát mistrem Itálie v motokárách (1976, 1979) a mistrem Formule Fiat Abarth (1980). Dvojnásobný mistr Itálie v cestovních vozech (1994, 1995), dvojnásobný mistr Itálie v celkovém hodnocení (1995, 1996) a mistr Německa v cestovních vozech (1996).



Impozantní úspěchy ve vytrvalostních závodech ho řadí mezi nejlepší jezdce v této disciplíně. Kromě rekordních pěti vítězství v závodě 24 hodin Le Mans (2000, 2001, 2002, 2006, 2007) si odnesl i dvojnásobné vítězství v šampionátu ALMS (2001, 2005) a triumfy v závodech jako v 12 hodin Sebringu (2000, 2007) či Petit Le Mans (2001, 2005, 2008).



Mezi jeho významné úspěchy patří i vítězství v závodech jako 24 hodin Nürburgringu (1989), Macau Guia Race (1991, 1992) a Goodwood RAC Historic TT. Pirro se zapojil do více než 500 oficiálních národních a mezinárodních závodů, čímž zanechal nezapomenutelnou stopu ve světě motorsportu a stal se ikonou svého oboru.

Zlatá řídítka si přijede osobně převzít Gregorio Lavilla, bývalý španělský motocyklový závodník, který nyní stojí v čele mistrovství světa superbiků WorldSBK jako ředitel celého šampionátu.

Držitel Zlatých řídítek Gregorio Lavilla, bývalý španělský motocyklový závodník.Držitel Zlatých řídítek Gregorio Lavilla, bývalý španělský motocyklový závodník.Zdroj: Se svolením Autodromu MostGregorio Lavilla (29. září 1973) je bývalý španělský silniční motocyklový závodník.



Závodil v MotoGP (250/500/MotoGP), v mistrovství světa superbiků a v britském šampionátu superbiků, kde v roce 2005 získal britskou korunu.



V roce 2008 závodil ve WSB za tým Ventaxia Honda a v šampionátu skončil na 12. místě. V roce 2009 závodil ve čtyřech kolech seriálu WSB s týmem Guandalini Racing Ducati.



V roce 2013 se připojil k promotérovi MotoGP a WorldSBK Dorna a dnes působí jako výkonný ředitel šampionátu WorldSBK.

Cenu Elišky Junkové pro nejlepší závodnici převezme česko-slovenská závodnice Katarína Kývalová.

Držitelka Ceny Elišky Junkové pro nejlepší závodnici, česko-slovenská závodnice Katarína Kývalová.Držitelka Ceny Elišky Junkové pro nejlepší závodnici, česko-slovenská závodnice Katarína Kývalová.Zdroj: Se svolením Autodromu MostKatarína Kývalová, závodnice česko-slovenského původu žijící v Německu.



Zaměřuje se především na závody historických vozů. Založila ženský tým Bentley Belles, pravidelně startuje na akcích jako Le Mans Classic, Mille Miglia, Monaco Grand Prix Historique a další.



Krátce poté co v Praze převezme cenu Elišky Junkové se vydá do Číny, kde se 18. května postaví na start závodu Peking - Paříž 2024.

Anketa Zlatý volant je nejstarší českou motoristickou anketou a existuje již od roku 1976. Informace a jména nominovaných sportovců v kategoriích Zlatý volant, Zlatá řídítka a Talent roku lze najít na webu zlatyvolant.cz.

Součástí Zlatého volantu je tradičně i anketa Zlaté oko, kam posílají své snímky fotografové specializující se na motorsport.