Prezident pořadatelské komise Comité permanent du Salon international de l'automobile Alexandre de Senarclens prohlásil v tiskové zprávě následující: „Je potřeba říci, že nedostatek zájmu ze strany automobilek v kontextu složité doby pro průmysl, konkurence ze strany autosalonů v Paříži a Mnichově, které upřednostňuje jejich lokální průmysl a úroveň investic do udržování takové výstavy, zasadily finální ránu pro budoucí konání.“

Zoopark Zelčín
Prázdniny v obytňáku: 10 krásných tábořišť pro rodiny s dětmi, která vás okouzlí

Mezi dalšími oficiálními důvody jsou nejistoty spjaté s automobilovým průmyslem.

Zjednodušeně řečeno – autosalon v Ženevě pozbyl zájem ze strany automobilek i návštěvníků. A nejvíce to bylo vidět na posledním ročníku, který se konal v únoru letošního roku.

Právě Geneva International Motor Show 2024 měla být velkolepým oživením tradice autosalonu po čtyřleté odstávce, kterou nastartovala pandemie covid-19. Nakonec se ovšem zúčastnila jedna jediná evropská automobilka, a sice francouzský Renault, který zde odhalil model 5.

V Brně jen o sto tisíc lidí méně

Majoritu veletržních ploch zabraly čínské automobilky a průmysloví dodavatelé, zbytek zaplnili organizátoři automobilovými veterány. Celkem se zúčastnilo pouhých 20 vystavovatelů a autosalon během sedmi dnů konání navštívilo jen 168 000 návštěvníků.

Čistě pro zajímavost – ve stejném týdnu se konal i čtyřdenní veletrh Motosalon v Brně, který si rozhodně nedělá mezinárodní ambice a stejně přilákal rekordních 71 000 návštěvníků.

Oficiální video, zachycující poslední ročník ženevského autosalonu:

Zdroj: Youtube

Nezájem ze strany automobilek o autosalon v Ženevě byl zapříčiněn jednak dlouhodobě klesajícím počtem návštěvníků, jednak i pachutí, která přetrvala po ročníku 2020. Autosalon měl být tehdy pro veřejnost otevřen od 5. března. Ještě ve středu 26. února oběhla akreditované novináře zpráva, že navzdory stoupajícím počtům nakažených koronavirem v Evropě se žádné změny v organizaci nekonají, a že autosalon proběhne podle plánu.

Volkswagen Passat.
Nové motory pro Passat: silný diesel se čtyřkolkou a levnější verze

Jen dva dny na to – tedy v pátek 28. února, byl autosalon oficiálně zrušen. Tou dobou už bylo na výstavišti prakticky vše připraveno a probíhaly poslední dokončovací práce na velkolepých prezentacích vystavovatelů. Finanční ztráty všech zúčastněných byly tím pádem obrovské.

Jubilejní ročník už nebude

Následovaly další tři roky, během kterých se autosalon v Ženevě neodehrál, takže když pak organizátoři oznámili chystaný roční 2024, bylo to pro mnoho lidí překvapení. Bohužel, jak už bylo popsáno výše, zájem byl minimální a žádné oživení automobilového svátku se nekonalo. Rozhodnutí o zrušení ročníku 2025 a všech dalších tak není právě překvapivé.

Tato Tatra 613 vozila generálního tajemníka Jakeše
Tatra 613 Special byla pro vrcholné komunisty. Již před 45 lety v ní měli i bar

Je nemilým paradoxem, že příští ročník měl být významným 120. výročím od prvního konání. Psal se rok 1905, když švýcarský autosalon otevřel své brány poprvé. Tisková zpráva o zrušení všech budoucích ročníků zmiňuje, že coby „duchovní nástupce“ ženevského autosalonu poslouží jeho odnož konaná v hlavním městě Kataru Dauhá. Zdejší autosalon se poprvé konal v roce 2023 a další ročník proběhne v listopadu 2025.