Již 20 let je na trhu vrcholný model mladoboleslavské značky Škoda. Premiéru měl 11. září 2001 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Jeho podobu i vnitřní výbavu si můžete prohlédnout v komentované fotogalerii.

Tehdy se jednalo o 4,8 metru dlouhý sedan s velkorysým prostorem pro posádku. Počátkem září 2001, ještě před oficiální výstavní premiérou, si nový vůz na středočeském zámku Lány osobně vyzkoušel Václav Havel, tehdejší hlava státu a celoživotní fanoušek automobilů.

V úterý 11. září 2001 pak Škoda svou novou modelovou řadu představila veřejnosti na autosalonu IAA veFrankfurtu nad Mohanem. Sedan Superb disponoval rozvorem 2803 mm a vnějšími rozměry 4803 x 1765 x 1469mm. Přední kola poháněl některý ze tří nabízených zážehových a dvou vznětových motorů. Šlo o čtyřválce 2,0/85 kW(115 k) a 1.8 Turbo/110 kW (150 k), případně vidlicový šestiválec 2,8 V6/142 kW (193 k), s nímž Superb dosahovalrychlosti až 237 km/h.

Thomas Schäfer - muž v čele automobilky Škoda
Příští Octavia už bude také elektrická. Co ještě nám prozradil šéf Škody?

Poslední dva uvedené motory disponovaly pětiventilovou technikou. Zákazníky preferující nízké provozní náklady oslovil turbodiesel 1,9 TDI/96 kW (130 k) s normovanou spotřebou 5,7 l na 100 km. Alternativu představoval šestiválec 2.5 TDI/114 kW (155 k), standardně vybavený šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Obě jednotky V6 bylo možné objednat i s pětistupňovou samočinnou převodovkou Tiptronic.

Vůz Superb měl nadstandardní bezpečnostní výbavu. Brzdová soustava bylastandardně vybavena systémy ABS a EDS, k dispozici byl též protiprokluzový systém ASR. Zvláště výkonné šestiválcové verze těžily z výhod tehdy ještě nepříliš rozšířeného elektronického stabilizačního systému ESP sbrzdovým asistentem.

Vyráběl se také v Číně

Vysokou bezpečnostní úroveň tříprostorové karoserie sedan umocnila čtveřice standardně dodávaných airbagů, dvou čelních plus bočních u předních sedadel. Hlavové vaky, chránící cestující na obou řadách sedadel, byly nabízeny na přání.

K moderním prvkům potvrzujícím zvyšování úrovně vozů Škoda patřily také bi-xenonové světlomety s ostřikovači, elektrické nastavování i vyhřívání předních sedadel, samočinná klimatizace Climatronic nebo navigační systém s barevným displejem. Vlastníci a uživatelé si pochvalovali hodně místa na zadních sedačkách a některá chytrá řešení. Mezi ně patřil také deštník ukrytý ve schránce ve dveřích.

Až dosud se všechny Superby vyráběly v Kvasinách. Brzy tomu bude jinak
Novodobý Superb letos oslaví dvacetiny. Mohl se ale jmenovat třeba Bohemia

První sériový vůz Superb sjel z výrobní linky v závodě Kvasiny, modernizovaného nákladem asi 200 milionů eur, 1.října 2001. Do konce roku vzniklo 581 kusů, na jaře 2002 se komfortní sedany dostaly k prvním zákazníkům.

Úspěšná kariéra první novodobé generace modelu se završila v roce 2008. Celkem vzniklo více než 136 000 kusů. Kromě závodu v Kvasinách sjížděly také z linek v Číně, na Ukrajině a v Kazachstánu.

V březnu 2008 byla v Ženevě představena druhá generace, která už dostala také variantu kombi. I ta ještě byla nabízena se šestiválcem. Nyní je na trhu třetí generace a za dva roky by měla přijít čtvrtá. Její výroba se už ale přemístí do bratislavské továrny Volkswagenu. Nové Superby se tam budou montovat společně s Volkswageny Passat. Vývoj však zůstal v Mladé Boleslavi. Škodováčtí konstruktéři dostali současně na starost právě i nadcházející Volkswagen Passat.