Kolona účastníků závodu Oldtimer Express, která vyrazila z Prahy 17. května, jela přes Rakousko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko. Denně překonávala trasu přes 500 kilometrů dlouhou. Ta byla pro účastníky závodu pouze doporučená s kontrolními průjezdními body.

Oldtimer Express je jedinečný vytrvalostní závod klasických vozidel odkazující na ikonický vlakový spoj Praha – Istanbul. Absolvovat stejnou trasu v historickém autě se stářím nad 30 let je výzva.

Každá posádka si mohla zvolit i svou vlastní cestu. Skupina dorazila do turecké metropole v sobotu 20. května odpoledne. Během cesty si posádky vyzkoušely jízdu v rumunských a bulharských horách, nížinách, na dálnicích, ale i klikatých okreskách. Účastníci se svými vozy ujeli úctyhodných 2 200 kilometrů.

Všechna auta dorazila do cíle

Start v Praze si nenechal ujít turecký velvyslanec v ČR J. E. P. Egemen Bagis, který společně s Josefem Zajíčkem, hlavním organizátorem akce, jízdu před Národním technickým muzeem slavnostně odstartoval. Společným příjezdem na náměstí k mešitě Hagia Sophia v Istanbulu jízda 23 českých veteránů vyvrcholila.

Majitelé automobilových veteránů absolvovali čtyřdenní závod Oldtimer Express. Byla to jízda.Majitelé automobilových veteránů absolvovali čtyřdenní závod Oldtimer Express. Byla to jízda.Zdroj: se souhlasem Oldtimer Expressu

„Jsem samozřejmě unavený, ale taky nadšený, že se nám celá cesta povedla a že všechna auta dorazila do cíle,“ řekl po příjezdu Josef Zajíček, hlavní organizátor závodu, který akci vymyslel se svým dlouholetým tureckým obchodním partnerem a společně vytvořili posádku Tatry 603 z roku 1959.

Hlavní je pečlivá příprava

V cíli nechyběla ani posádka nejstaršího vozu Škoda Tudor Roadster z roku 1951, která během cesty dokázala několikrát dorazit do cíle etap dokonce jako první.

 „Úspěch spočívá v přípravě a my jsme auto připravovali pečlivě. Výhoda starších škodovek je v tom, že mnoho dílů je kompatibilních a tak naše příprava nebyla tak složitá jako u jiných vozů,“ okomentoval jízdu Alois Krejčí během slavnostního galavečera, na kterém všechny posádky slavnostně převzaly trofej z českého křišťálu od sklárny Pačinek Glass.

Sanitní Tatra 603A
Tatry ze šuplíků. Mezi zavrženými auty z Kopřivnice je sanitka či lidový vůz

Dalším z nepřehlédnutelných účastníků byl Ivo Tůma, který jako jediný absolvoval celou trasu ve voze sám, a to za volantem Škody Octavia z roku 1960. Auto zprovoznil až těsně před závodem a celou cestu urazil bez jediného technického problému.

 „Největší strach jsem měl, že nedojedu na start,“ popsal s úsměvem svůj výkon za volantem Ivo Tůma, který často musel na cestu vyrazit jako jeden z prvních a do cíle etap dojížděl obvykle později než hlavní část startovního pole.

Zase za rok…

Proplést se rušným provozem patnáctimilionového Istanbulu českým řidičům pomáhala policejní eskorta, přesto to byla jedna z mnoha velkých výzev, které posádky musely překonat. Úzké uličky starého města potrápily hlavně řidiče větších aut.

Majitelé automobilových veteránů absolvovali čtyřdenní závod Oldtimer Express. Zajímavé setkání je čekalo na trase.Majitelé automobilových veteránů absolvovali čtyřdenní závod Oldtimer Express. Zajímavé setkání je čekalo na trase.Zdroj: se souhlasem Oldtimer Expressu

Zatímco na startu před Národním technickým muzeem v Praze byl přítomen turecký velvyslanec, v Istanbulu posádky vítal prezident tureckého autoklubu a zástupci ministerstva kultury, kteří pomáhali se zajištěním jízdy na turecké straně.

Jízdu si chtějí všichni účastníci zopakovat. „Už se samozřejmě bavíme o pokračování v příštím roce. Určitě chceme jet ve stejném období, protože na jaře je ideální počasí jak pro techniku, tak i pro nás jako posádky. Chtěli bychom opět i do Istanbulu, ale pro změnu zase jinou trasou a možná bychom to i o nějaký ten den protáhli,“ prozradil Josef Zajíček něco z plánů na pokračování Oldtimer Expressu