Současné Daihatsu Copen znají jen skuteční nadšenci do aut všech kategorií. Až dosud se jedná o maličký otevřený sporťák z kategorie kei cars – tedy malých vozů s malými motory, které jsou v Japonsku daňově i pojistně zvýhodněny. Jenže koncept Vision Copen, představený minulý měsíc, jde docela jiným směrem.

Už se nejedná o úplně nejmenší auto, jehož délka se musí vejít podle pravidel pro kei cars do 3,4 metru. Vision Copen má 383 centimetrů délky a 169 centimetrů šířky. Samozřejmě, pořád jde pohledem evropských vozů o velmi malé auto, ale je třeba mít na paměti, že Mazda MX-5, která se u nás prodává a nabízí se coby nejbližší logický konkurent, má na délku 391 centimetrů a na šířku 172. Není tedy o tolik větší.

Daihatsu Copen ve výroční edici. Současná podoba vozu v kategorii kei carDaihatsu Copen ve výroční edici. Současná podoba vozu v kategorii kei carZdroj: Se svolením Daihatsu

Koncept Vision Copen je také vybaven celkem konvenčním motorem. Přestože Daihatsu nezveřejnilo žádné technické specifikace, agregát o objemu 1,3 litru by mohl mít o dost „radostnější“ parametry než maličký motor 0,6 litru v původním kei car. V Daihatsu navíc mysleli dopředu a motor ve Vision Copen je prý navržen tak, aby fungoval na syntetická, uhlíkově neutrální paliva. Výkon motoru navíc putuje jako u pravověrného sporťáku na zadní poháněnou nápravu.

Škoda Fabia 1.0 - edice 125 let Škody
Češi jsou automobiloví patrioti: škodovky u nás tvoří pětinu trhu s ojetinami

Vision Copen vlastně vůbec nevypadá špatně a tak samozřejmě vyvstává velká otázka – je možné, že by se Daihatsu s Copenem, který byl až dosud coby kei car vyhrazen pro japonský trh, pustilo na světové trhy jako konkurence pro Mazdu MX-5? S ohledem na to, že kategorie kei car sporťáků v Japonsku vlastně zanikla a Copen v ní zůstal osamocen, je přesun do vyššího segmentu sportovních vozů logickým krokem. Domněnky částečně potvrzuje i japonský magazín Best Car, který vyzpovídal jednoho z designérů stojící za konceptem. Pokud se prý objeví dostatečná poptávka, možnost exportu na světové trhy rozhodně není vyloučena. Daihatsu je navíc dceřinou značkou Toyoty, takže by se nabízela i varianta, aby se produkční vůz ve světě objevil právě pod značkou automobilky Toyota.

Teprve čas ukáže, jak to s Copenem dopadne. Automobiloví nadšenci se každopádně shodnou, že nový malý sportovní roadster by se coby konkurence pro zaběhnutou Mazdu MX-5 na trhu vyjímal.