Je těžké uvěřit, že na jednom podvozku bylo postaveno tolik rozmanitých variací. Základem všech exponátů, které tvořily pestrou expozici na pražských Legendách, je Citroën 2CV neboli kachna, autíčko francouzských zemědělců zejména 50. a 60. let dvacátého století. Výroba trvala přes čtyřicet let a kachna na sebe za tu dobu vzala například i podobu ikonického náklaďáčku Hy nebo malé dodávky AK400.

Vůz KdF 82 nebo také Volkwagen 82 Kübelwagen hraje hlavní roli v našem dnešním zábavném kvízu.
KVÍZ: Kádéefka, Kaďour nebo Volkswagen 82. Jak znáte tento vojenský automobil?

Ústřední bod kachního koutku na Legendách tvořil závodní speciál letošního Dakaru Classic, auto zvané Duckar, s nímž pilotka Bára Holická a navigátorka Lucie Engová úspěšně dojely do cíle. Právě Bára na sebe vzala odpovědný úkol sezvat na automobilovou slavnost kachnaře ze všech koutů republiky.

Pozoruhodná 2CV 4X4 Sahara

Titul nejvzácnějšího exponátu bezesporu náleží jedinečné verzi 2CV 4X4 Sahara, jichž se na celém světě do dnešních dnů dochovalo jen něco kolem šedesáti.

„Mít takové auto v expozici je pro mě obrovská čest,“ radovala se Bára Holická z přítomnosti vozu, který vznikl v malé sérii pouhých 700 kusů.

„Nejen, že se těchto aut dochovalo málo, ale většinou je najdeme pouze v rodinných sbírkách nebo schované v garáži. Jeden z nich před časem zrenovoval náš dakarský 2CV mechanik Tomáš Neruda a její majitel nám jej pro výstavu zapůjčil. A my máme tu čest ho představit nejen fanouškům naší dakarské kachny, ale všem návštěvníkům Legend.“

Scout patřil k nejúspěšnějším a zároveň nejoblíbenějším motocyklům značky Indian. Vyráběl se bezmála třicet let.
Populární Indian Scout: motorka lámající rekordy, užil si ji i Antony Hopkins

Jedná se konstrukční a technologický unikát, který se začal vyrábět v roce 1957 a vznikl pro potřeby francouzských kolonií na severu Afriky, kde jej využívali hlavně naftaři a armáda. Auta byla postavena pro odolávání těm nejextrémnějším podmínkám. Pod kapotou a v kufru má dva motory o objemu 425 ccm, každý s výkonem 12 koní, pro pohon obou náprav.

Tuning, dodávka i lůžková úprava

Návštěvníci však mohli obdivovat i další nevídané kachní kousky. V dílně Arndt tuning v Německu například vznikají jedinečné kity pro úpravu známou jako „široká kachna“. Karoserie tohoto vozu je rozšířena o celých 30 cm, přibyl také sportovní výfuk. Podvozek zůstává stejný.

Legendy 2024 - automobilové slavnosti v Praze:

Zdroj: Radek Cihla

K vidění byla rovněž kachna upravená pro účely přenocování, farmářská nebo cestovatelská verze. Například exemplář s přezdívkou Pankovice se dodnes vydává na dálkové trasy a podíval se například do Oděsy, Turecka, Francie nebo Albánie. Majitelé si pochvalují zejména odolnost auta na nekvalitních cestách a také spolehlivost, díky níž je bez problémů doveze tam i zpět.

K nedávným přírůstkům do české komunity kachen patří kousek nazvaný 4seasons, který si v roce 1980 v Grazu pořídily jeptišky z vídeňského kláštera. Vdechly jí design čtyř ročních období, který byl vozu ponechán do současnosti.

Hasičská cisterna LIAZ 101 CAS K 25 už slouží v jednotkách dobrovolných i profesionálních hasičů čtyři desítky let.
Hasiči někdy opěvovaná, jindy zatracovaná. Cisterna LIAZ slouží už čtyřicet let

V některých vozech byste původní kachnu poznali jen s obtížemi a v některých vůbec. Do kachní rodiny patří například legendární dodávka Citroën Hy, kterou dnes s oblibou využívají firmy provozující mobilní catering. Konkrétní kousek, který se ukázal na Legendách, svého času jezdil po fabrice v Alsasku u firmy Bugatti jako zásobovací vůz. Menší dodávky AK400 s nákladní nástavbou dnes zastávají funkci pojízdné kavárny nebo obytného vozu.

Pokud jste letos automobilové Legendy nestihli navštívit, pokochejte se alespoň fotografiemi v naší galerii.