EcoRally se poprvé uskutečnila v roce 2012 jako doprovodná akce v rámci 40. ročníku Rally Český Krumlov. Nyní je součástí světového poháru. Jak uvedl ředitel závodu Pavel Kacerovský, letos poprvé vyrazily na trať čistě jen elektromobily. "V minulosti se soutěže účastnily také posádky s vozidly s hybridním pohonem nebo na stlačený zemní plyn,“ vysvětlil ředitel.

Tento závod se od klasických rally podstatně liší. Elektrovozy totiž nezávodí na rychlost, ale na přesnost. Hlavním úkolem posádek je udržovat  předepsané rychlosti a do cíle dorazit ve stanoveném čase. Soutěž navíc probíhá vždy za běžného provozu a účastníci jsou povinní dodržovat dopravní předpisy. "Jen během soboty účastníci najeli přes 350 kilometrů pouze s dvouhodinovou pauzou na nabíjení,“ poznamenal Kacerovský.

Českým Krumlovem projela ecoRally: 

Zdroj: Jana Urbanová

Mezi jezdci nechyběla známá jména nejen ze světa motorismu. Ve sportovním elektromobilu Hyundai IONIQ 5 N, který disponuje výkonem 650 koní, startoval automobilový jezdec Václav Janík. Šampionátu se účastnil také oblíbený herec Radim Fiala. Kopilota mu dělala redaktorka a moderátorka Anna Černá Bábovská.

„Pan Fiala v Krumlově startuje už podruhé a reprezentuje značku Peugeot. Z jeho působení zároveň vznikne pořad, který poté odvysílá televize Nova. Je to jeden ze stálejších účastníků napříč českými podniky a startoval i na jiných soutěžích,“ řekl k účasti herce Pavel Kacerovský.

Porsche Taycan Turbo GT.
Nejvýkonnější sériové Porsche historie je tím, co nová éra aut potřebuje

Za volant červené Škody Enyaq usedl také českokrumlovský starosta Alexandr Nogrády. „Největší nástrahou pro nás byla elektronika vozu, protože auto má tolik vymožeností, že je těžké pochopit, co všechno dělá samo a do čeho mu můžeme mluvit. Na druhou stranu výkon toho vozu je ohromující,“ zhodnotil starosta Nogrády.

Netradiční rally se už potřetí účastnil spolu se svou manželkou také Kryštof Hájek. Trasu absolvovali ve voze Peugeot e-2008 z roku 2023 s kapacitou baterie 54 kilowatthodin a dojezdem až 400 kilometrů. EcoRally je pro oba hlavně koníčkem. „Vystudoval jsem elektrofakultu na ČVUT, takže jsem měl už nějaké předpoklady a díky našim přátelům jsme se k tomu dostali. Je to úplně jiné než klasická rally, přirovnal bych to k rally pro veterány, protože také jezdíme na přesnost. Navigujeme se podle itineráře, který dostáváme těsně před startem, takže jedeme v podstatě takový orienťák a musíme udržovat průměrné rychlosti,“ popsal soutěžící Kryštof Hájek.

Renault Scénic má velmi dobrý dojezd na jedno nabití
První jízda elektrickým Renaultem Scénic: Nervózní z malého dojezdu nebudete

„Rozhodně nás to baví, je to požitek z akcelerace a užíváme si ticho na palubě. Elektrické auto používáme i v běžném životě a snižujeme uhlíkovou stopu, což je také příjemný vedlejší faktor,“ dodala manželka řidiče a spolucestující Nikola Hájková.