Délka nesourodé tratě, kterou závodníci musí překonat, je přes tři kilometry s výškovým rozdílem téměř sto šedesáti metrů. Maximální stoupání je deset procent.

Letos je to přesně devatadevadesát let od prvního závodu, který se jmenoval podle míst, jež spojovala Brno – Královo Pole a Soběšice. Poprvé vyjelo čtyřiapadesát závodníků čtvrtého května 1924. I při nepříznivém počasí tehdy přišlo až třicet tisíc diváků. Poslední ročník se uskutečnil třiadvacátého června 1929 a o rok později osmadvacátého září na tradici závodů Brno–Soběšice navázal Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko závodem na Masarykově okruhu.

Osobnosti automobilového světa.
KVÍZ: Musk, Bertoni nebo Ecclestone. Co víte o známých osobnostech světa aut?

Šest ročníků závodů do vrchu si vysloužilo dobré jméno doma i v zahraničí a sláva brněnského okruhu za hranicemi stoupala.

V roce 1974 obnovil Veterán Automoto Club Brno tradici vzpomínkových jízd v původní trase. „Mnohá z přihlášených vozidel vzpomínkové jízdy jsou unikátní a některá majitelé zprovozňují právě jen pro tuto příležitost,“ říká jeden z organizátorů Karel Kupka.

  • Na video z akce se můžete podívat zde:
Zdroj: Deník/Sabir Agalarov

V premiéře letos přijel závodní Laurin & Klement FC z roku 1907, jehož prvním majitelem byl hrabě Alexandr Kolowrat, mezi motocykly pak závodní New Imperia 110 Grand Prix z roku 1939. „Automobilů z brněnské Zbrojovky bylo na startu třiadvacet, mezi nimi dvě premiéry ze stáje Karla Jaroše,“ popisuje organizátor.

Akci pořádá Veterán Automoto Club Brno od roku 1974. Jedním z významných spolupořadatelů je Technické muzeum v Brně, které se podílí i na dalších akcích veterán klubu. „Vzpomínkové jízdy na závod do vrchu Brno-Soběšice se staly hezkou tradicí a milovníci dopravní historie zde vidí vozidla v množství a kvalitě, která se u nás jinde neobjevuje,“ uzavírá Karel Kupka.