Právě před 120 lety se jméno teprve 11leté dívky stalo ztělesněním osobitých automobilů a také názvem první luxusní automobilové značky na světě. Stalo se tak na návrh Emila Jellineka, rakousko-uherského obchodníka, jehož předci pocházeli z Čech a Moravy. Konkrétně to byl jeho otec, který se narodil v Drslavicích u Uherského Hradiště.

Jellinek se stýkal se zakladatelem automobilky Gottliebem Daimlerem již v devadesátých letech devatenáctého století. Dokonce prý inicioval vznik prvního čtyřválcového modelu Daimler Phoenix s výkonem osm koňských sil. Stal se také výhradním obchodním zástupcem Daimleru v Rakousku-Uhersku, Francii a Americe

Jméno po jeho dceři dostal nový model, od kterého si prozíravý obchodník hodně sliboval a dokonce prý jeho vývoj do značné míry financoval. Ze všech těchto důvodů je zřejmé, že se ve Stuttgartu jeho nápadu na značku Mercedes příliš nebránili. Udělali dobře - nový vůz byl totiž Mercedes Simplex 35 hp a stal se během závodního týdne v Nice v březnu 1901 skutečnou senzací. A to nejen zásluhou své vysoké technické úrovně, díky níž uspěl v několika soutěžích, ale i vzhledem k mimořádně elegantním tvarům.

Vozy značky LIAZ už z našich silnic pomalu mizí
Pád značky LIAZ do propasti začal už před 30 lety. Odstartovala ho amnestie

Mercedes 35 hp je považován za první automobil moderního typu, protože se zcela oprostil od dosavadních přístupů vycházejících z konstrukce kočárů, a stal se tak vzorem pro zbytek rodícího se automobilového odvětví. Paul Meyan, tehdejší generální tajemník Francouzského automobilového klubu, po závodním týdnu prohlásil: „Vstoupili jsme do éry značky Mercedes.“

Od tohoto okamžiku zdobil stylizovaný nápis „Mercédès“ chladič osobních vozů firmy Daimler. Název byl registrován jako ochranná známka 23. června 1902 a jeho právní ochrana vstoupila v platnost 26. září 1902. Tím se název značky – která se na Mercedes-Benz změnila po spojení společností Daimler a Benz v červnu 1926 – stal synonymem luxusu a technických inovací. 

Jediná automobilka s ženským jménem

„Snaha o co nejlepší spojení luxusu a technické vytříbenosti je trvalou součástí odkazu naší značky,“ říká Gorden Wagener, šéfdesignér koncernu Daimler. „Tento přístup představuje základ našeho úspěšného rozvoje. Design našich vozů dokáže proměnit skvělou technologii a působivé tvary do ojedinělého zážitku, ať už si za příklad vezmeme kompaktní model GLA nebo pokrokový vůz EQC.“

Malé čtyřdveřové kupé Mercedesu je tu v druhé generaci
Test Mercedes-Benz CLA: Dává malé čtyřdveřové kupé nějaký smysl?

Mercedes-Benz je dodnes jedinou značkou v automobilovém odvětví, která nese ženské jméno. „Ženy jako Mercédès Jellineková nebo Bertha Benzová od samého začátky přispěly k úspěšnému příběhu značky Mercedes-Benz,“ říká Bettina Fetzerová, vedoucí marketingu ve společnosti Mercedes-Benz AG. „Na těchto základech je také postavena naše iniciativa She’s Mercedes, kterou jsme v roce 2015 založili jako platformu pro naše četné zákaznice z celého světa.“

Mercedes-Benz je od roku 2016 nejhodnotnější prémiovou automobilovou značkou na světě a její hodnota stále roste. Je také jedinou evropskou značkou mezi 10 nejlepšími firmami v žebříčku „Best Global Brands 2019“, jehož autorem je renomovaná konzultační americká společnost Interbrand.