Už dlouho se mluví o tom, čím Lamborghini nahradí stárnoucí vrcholný model Aventador. A tady je alespoň částečná odpověď. Na vnější vzhled a kompletní parametry si ještě počkáme, stejně jako na název (zatím se musíme spokojit s tím kódovým LB744), víme už ale kompletně všechny detaily o pohonu novinky.

Zvuk sice zatím neuslyšíte, ale obrázky a schéma nové pohonné jednotky si už můžete prohlédnout ve fotogalerii.

Nová vlajková loď vyjede ještě letos, tedy v roce 60. výročí značky, a poveze si vedle spalovacího dvanáctiválce rovnou tři elektromotory. Jeden umístěný na převodovce, kde bude sloužit jako startér, generátor, i posila benzinového motoru, další dva potom na přední nápravě, pohánějící přední kola.

I dvanáctiválec samotný bude vskutku uměleckým dílem. Zcela nový motor má objem 6,5 litru, kompresi 12,6:1, vylepšené sání i proudění výfukových plynů, a omezovač nastavený na 9 500 otáček za minutu. Díky tomu všemu se sám o sobě pochlubí ohromujícím výkonem 606 kW (825 koní), dosahovaným v 9 250 otáčkách, a točivým momentem 725 Nm v 6 750 otáčkách. Jedná se o nejvýkonnější dvanáctiválec v historii Lamborghini, stejně jako o motor s nejvyšším výkonem získávaným z jednoho litru – 94 kW (128 koní). To při zachování adekvátního zvuku a taky výrazné úspoře hmotnosti. Celá jednotka váží pouze 218 kilogramů, tedy o 17 méně než dvanáctiválec z Aventadoru.

Lamborghini Invencible
Lamborghini představilo poslední dva modely aut s čistě benzínovým motorem

Na elektřinu jen pár kilometrů

Každý z elektromotorů má potom 110 kW (150 koní) a dva přední po 350 Nm, ten u převodovky 150 Nm. Maximální kombinovaný výkon celého ústrojí činí pozoruhodných 746 kW, neboli 1 015 koní. Dynamické parametry můžeme zatím jen odhadovat, nicméně jedná se o jedno z těch aut, kde hodnota zrychlení z nuly na sto není zdaleka tak důležitá, jako z nuly na dvě stě.

Při tom všem zvládne navíc vůz jezdit i zcela bezemisně. Baterie – metr a půl dlouhý hranol, umístěný v tunelu mezi předními sedadly, disponuje kapacitou 3,8 kWh. Ta ji předurčuje spíš k tomu, aby se starala o doping pro spalovací motor, ale LP744 bude skutečně umět jezdit i čistě na elektřinu. V tu chvíli se zapojí elektromotory na předních kolech, zadní jen v případě snížené adheze. Baterie půjde dobíjet ze zásuvky dobíjecím výkonem až 7 kW, to ale pravděpodobně nikdo dělat nebude. Účinnější je rekuperace a taky dobíjení samotným dvanáctiválcem za jízdy.

Ferrucio Lamborghini začínal jako výrobce traktorů
Zakladatel Lamborghini následuje svého soka z Ferrari do automobilové síně slávy

Zajímavostí je, že oproti Aventadoru a všem ostatním Lamborghini s výjimkou Miury a okruhové speciality Essenza SCV12, bude mít novinka motor s převodovkou obráceně. Převodovka nainstalovaná až za motorem je také úplně nová, a půjde o kompaktní osmistupňovou dvouspojkovou skříň o hmotnosti 193 kilogramů včetně elektromotoru. Integrace osmého stupně má snížit spotřebu při dlouhých cestách, nejdůležitější je ale zrychlení řazení a taky „asistent podřazování“. Při brzdění do zatáčky stačí držet levé pádlo pod volantem a vůz sám podřazuje podle otáček.

Lamborghini říká, že díky plug-in hybridu klesnou emise nového auta oproti předchozím Aventadoru o 30 %. Ne snad, že by na tom někomu ze zákazníků záleželo. Podstatou a pointou je tady hlavně výkon, a ten bude ohromný. Na závěr ještě drobná zajímavost – nejedná se o první elektrifikované Lamborghini. Tím byl model Sián, který ale využíval jen jeden elektromotor a superkondenzátory k dočasnému zvýšení výkonu. LB744 si tak ponese titul prvního plug-in hybridu.