„Sešlo se nám asi šestadvacet aut, z toho většina vejtřasek,“ vypočítal v sobotu ráno před vyjížďkou hlavní organizátor akce v Třeštici Jiří Palát. Majitelé aut, kteří přijeli z různých koutů republiky, dostali přesné pokyny, kam mají vyjet.

„Trasa vede přes obce Doupě, Řídelov a poté lesními cestami až na Javořici. Zpět potom přes Růženou a zpátky do Třeštice,“ popsal Palát, který akci pořádá s místními hasiči. „To jsou nezničitelná auta, vyjedou úplně všechno,“ dodal starosta Třeštice Martin Kodys. Během soboty pak auta ještě do obce najížděla.

  • Na sraz aut Praga V3S se můžete podívat na tomto videu:
Zdroj: Deník/Jana Kodysová

I Třeštice se může chlubit vozidly Praga V3S. Automobil Praga V3S DA 12 obec dostala od profesionálních hasičů Kraj Vysočina. Původně sloužil vojsku jako pojízdná dílna, ale místní dobrovolní hasiči si ho svépomocí předělali do hasičských barev.

Nyní slouží k výjezdu a přepravě družstva ve spojení s přívěsnou motorovou stříkačkou. Je využíván pro hasičské, kulturní a sportovní akce a účastní se i větších akcí jako Pyrocar či dálkové přepravy vody. Druhá Praga V3S CAS 16 je terénní speciál, který je určený na hašení.

Liaz poměrně velkolepě oslavil nedožité sedmdesátiny v Mnichově Hradišti
Liazky dělali i v Bulharsku. Typ 706 byl nezmar, ve výrobě vydržel padesát let

V sobotu odpoledne měli majitelé vejtřasek na programu jízdu na polygonu u obce a večer mohli zajít na zábavu. Kdo chtěl, zůstal na louce u opraveného kulturního domu až do neděle.

  • Další ohlednutí za akcí najdete i na tomto videu:
Zdroj: Deník/Jana Kodysová

Automobily Praga V3S byly vyvinuty především pro armádu, která odebrala většinu vyrobených kusů. Ale sloužila i pro civilní využití. Poprvé ji konstruktéři vypustili ze závodů v roce 1953. Jaké bylo přesné datum, v tom se dostupné prameny liší. Většina však uvádí datum 2. dubna 1953, kdy měla vyjet první sériově vyrobená vejtřaska z továrny Praga v pražských Vysočanech.

Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století. Auto si poradí v každém terénu.