Verze vozu Land Rover Defender, kterou si již objednala česká policie, a jejíž prototyp jsem mohl vyzkoušet, by klidně mohla mít na výrobním štítku uvedeno Made in Czechoslovakia. Civilní varianta nové generace tradičního offroadu Land Rover Defender totiž vzniká v automobilce ve slovenské Nitře, v Plzni ji pak specialisté společnosti Autosalon Dajbych dotvořili pro potřeby ozbrojených složek.

Demonstrační prototyp této verze si můžete prohlédnout v naší komentované fotogalerii.

Tři desítky takových vozů dodá tuzemské policii do roku 2023. Každý z nich stojí něco málo přes dva milióny korun. "Jedná se o model v základním výbavovém stupni a poháněný přeplňovaným šestiválcovým vznětovým motorem," uvádí  manažer marketingu Autosalonu Dajbych Tomáš Petrů, který mě na testovací jízdě doprovázel. Agregát v policiejních exemplářích má výkon dvou stovek koňských sil a disponuje nejvyšším točivým momentem 500 Nm. V tomto konkrétním demonstračním prototypu však pod kapotou pracoval méně výkonný naftový čtyřválec.

Oproti klasické verzi tohoto vozu jsou na speciálu pro ozbrojené složky namontované speciální terénní pneumatiky na plechových discích, v předním nárazníku je zabudovaný naviják, na karosérii byla doplněna speciální tažná oka, na střeše je robustní a velký střešní nosič s nosností až tři sta kilogramů (pokud vůz stojí) nebo 168 kilogramů během jízdy. K němu vede výsuvný žebřík. Na boku se nachází přídavná uzavíratelná venkovní schránka pro další výbavu. Na tažné zařízení je možné připojit přívěs s hmotností až tři a půl tuny.

Speciální matná zelená barva v klasickém vojenském odstínu pokrývá všechny povrchové díly. "Jedná se o nalepenou fólii," vysvětluje Tomáš Petrů.

Kromě toho má automobil zvýšené sání vzduchu pro jízdu v prašném prostředí, speciální přídavnou světelnou rampu a samozřejmě příslušná zvuková a světelná policejní výstražná zařízení. Cestující uvnitř sedí na speciálních omyvatelných potazích sedaček.

Projede všude…

Přestože současný Defender již není zkonstruován na klasickém žebřinovém rámu, ale má samonosnou karosérii, úctyhodné parametry pro jízdu v terénu mu zůstaly. Díky vzduchovém pérování je možné zvýšit světlou výšku až na 291 milimetrů, což jsem si také na polygonu vyzkoušel. Díky tomu je přejezd v cestě překážejících trámů hračkou a není nutno ani příliš ubírat z cestovního terénního tempa. Řidič má také k dispozici systém Terrain Response upravující jízdní vlasnosti v různých typech terénu a pak také redukční převodovku a uzávěry mezinápravového a zadního diferenciálu.

Díky terénním pneumatikám se auto dokáže i při bočním náklonu udržet ve zvolené stopě také na travnatém a lehce rozbahněném terénu, což jsem také prověřil. "O den dříve tady ale bylo větší bahno a to už bylo cítit, že i tyto pneumatiky mají své limity," svěřil se Tomáš Petrů.

V případě potřeby lze samozřejmě offroadovou výbavu ještě vylepšit a doplnit. "Díky tomu, a také díky bohatě dimenzované servisní síti předpokládáme, že o vůz by mohly projevit také další ozbrojené síly, včetně například naší armády,"uzavírá Petrů.

Jízdní vlastnosti na silnici pak nijak nezaostávájí za klasickými moderními SUV, což jsem si ověřil jak na komunikacích hlavního města, tak i na krátkém dálničním úseku. Bohužel jsem ale nemohl vyzkoušet sirénu a maják. To mně nedovolili. I tak ale věřím, že toto zařízení funguje.

Firma Dajbych se přestavbami a úpravami terénních vozidel pro specializované firmy a instituce zabývá dlouhodobě. V minulosti připravila například podvozky pro armádní sanitní vozy Iveco a vyvinula také průzkumné vozidlo LRPV Gepard, které vychází z platformy Toyoty Land Cruiser řady 70. Dajbych by rád s tímto projektem nahradil nyní armádou používaný Land Rover Defender Kajman. Pro hasiče firma nedávno zhotovila speciál RZA (rychlý zásahový automobil) na třínápravové platformě Toyota Hilux. Má být určený pro hašení elektromobilů.