Dodávky nejsou obvykle typem automobilu, kterému by se motorističtí fanoušci nějak zvlášť věnovali. Výjimky ovšem existují. Jednou z nich je nepochybně (zejména v první generaci) Volkswagen Transporter a u nás pak jednoznačně Škoda 1203.

Její výroba byla ze závodu Škody ve Vrchlabí definitivně přesunuta do Trnavských automobilových závodů v roce 1981 (částečně zde probíhala již od roku 1973).

Na to, jak mohli vypadat následovníci Škody 1203, se můžete podívat do naší fotogalerie.

Nějaké modernizace sice v průběhu let přišly, ale obvykle byly jen dílčí. Mezi ty zásadnější patří rozhodně montáž motoru se zvětšeným zdvihovým objemem 1433 cm3 a logicky větším výkonem. Souběžně se také vyměnila původní kulatá světla za hranatá a zmizel převis střechy nad čelním sklem.

Poté se již toto vozidlo označovalo jako TAZ Š 1203 M.

Takovéto Tatry zachraňovaly závodníky v osmdesátých a devadesátých letech
Tatry 623 zachraňovaly závodníky i civilisty na dálnici D1. Vznikly před 40 lety

Zhruba ve stejnou dobu, v jakém se začala vyrábět tato modernizované verze, probíhal v Bratislavských automobilových závodech vývoj nového typu dodávkového automobilu. Vyrobily se dva prototypy s označením TAZ 1500 FV. V této souvislosti je zajímavým faktem to, že ačkoliv se tento nový vůz vyrábět nikdy nezačal, jeho název v roce 1993 převzala stále vyráběná „dvanáctsettrojka“.

Tyto prototypy TAZ 1500 vznikly ve dvou karosářských verzích. Jednak s klasickou a jednak se zvýšenou střechou jako sanitní vůz.

Vzpomínky na kvalitu Škody 1202 jsou zachyceny na následujícím videu:

Zdroj: Youtube

O čtyři roky mladší je další prototyp, který opět vyvinuli v Bratislavě. BAZ MNA 900 ale také neuspěl, byť třeba design osmimístné osobní verze vypadá i dnes poměrně zajímavě. Na vývoji tohoto typu se pracovalo v letech 1985 až 1988. Počítalo se dokonce také s variantou s pohonem všech kol.

Problém se slabými motory přetrvával

Problematicky se ale jevilo použití mladoboleslavského čtyřválce s objemem 1289 cm3, který vznikl pro v té době připravovanou Škodu Favorit. Jeho výkon byl pro takto velký automobil, byť měl užitečné zatížení snížené na pouze 900 kilogramů, rozhodně nedostatečný.

I plány na BAZ MNA 900 tedy skončily v šuplíku. Proto tehdejší konstruktéři v Bratislavě obrátili svoji pozornost východním směrem. Požádali o spolupráci experty z automobilky Moskvič a nakonec se podařilo sestrojit prototypový exemplář modelu BAZ MNA 1000.

Jak uvádí číslo na konci označení, nosnost už byla jedna tuna a v přídi se nacházel agregát z Moskviče s objemem 1,6 litru a výkonem 85 koňských sil. Teoreticky bylo možno dosáhnout maximální rychlost 135 kilometrů v hodině.

První hotový exemplář při testování na okruhu v Mostu
Projekt Supertatry MTX V8 skončil před 30 lety. Na dokončení stále čeká pátý kus

V tomto případě byl vzhled ještě vydařenější. Například přední kapota plynule navazovala na sklon čelního skla hlavní světlomety na přídi propojovala maska chladiče. Shodné designové řešení je přitom dodnes módní i ve světě klasických osobních aut. Zde ale realizaci zabránila změna politických poměrů. Už také nebylo problém dovézt ze západní Evropy nějaký ten užitkový Ford, Volkswagen nebo francouzské dodávky.

Poslední bratislavský prototyp dodávky Mibra vznikl v soukromé firměPrototyp dodávky Mibra 2000Zdroj: Radek Pecák

Posledním zamýšleným produktem, který vznikal v Bratislavě, ale už nikoli ve státním podniku, nýbrž v soukromé firmě MIBRA, kterou založil bývalý pracovník Bratislavských automobilových závodů Ivan Mičík, se v roce 1997 stala dodávka Mibra 2000. Dřívější myšlenky a řešení z výše uvedených prototypů využil pro konstrukci poměrně velkého užitkového vozu. Poháněl ho agregát Ford se zdvihovým objemem válců dva litry a s výkonem 115 koní. Spojený byl s desetistupňovou převodovkou a pohon byl na všechna čtyři kola.

I díky zabudovaným majákům přímo do karosérii získal tento model v sanitním provedení několik ocenění. Přesto ho nikdy nikdo vyrábět nezačal.

Sanitní Tatra 603A
Tatry ze šuplíků. Mezi zavrženými auty z Kopřivnice je sanitka či lidový vůz

Což platí i o posledním voze uváděném v tomto článku. Jednalo se o TAZ NUA 1500. Ten dostal kabinu vyrobenou v ukrajinské automobilce ZAZ. V roce 1995 se údajně smontovaly tři prototypy, které se účastnily výstav a spanilých jízd. A tím pokusy o vytvoření nové slovenské dodávky definitivně skončily.

Mezitím produkce modernizované Škody 1203 pokračovala dál. Úplně poslední smontovali v Trnavě v roce 1999.