Prodloužené verze svých klasických modelů nabízela a nabízí mnoho automobilek. V současnosti zejména v Číně, kde je zvykem, že si děti stoupají i při jízdě před kolena svých vzadu sedících rodičů.

Před 25 lety prodlouženou verzi svého typu Octavia připravila i tuzemská značka Škoda. Za tímto jejím počinem stálo přání tehdejšího premiéra Miloše Zemana. Ten se při nástupu do funkce v roce 1998 dal slyšet, že státní činitelé mají jezdit ve vozech vyrobených v jejich vlasti.

Na to, jak prodloužená Octavia vypadala zvenčí i zevnitř, se můžete podívat do naší fotogalerie.

Ve Škodě tehdy sice již pracovali na první generaci Superbu (o tom, jak bylo složité si tento projekt prosadit bude pojednávat některý další článek), ale do začátku sériové výroby chyběly ještě desítky měsíců, a tak se rozhodli narychlo upravit právě Octavii.

Také o verzi Long se mluví v následujícím videu, které vzniklo ke 20 letům existence novodobé Škody Octavia:

Zdroj: Youtube

To, že v první generaci novodobé Octavie bylo vzadu málo místa, a že to byla chyba, s odstupem času nedávno v exkluzivním rozhovoru pro Deník přiznal také vývojář František Drábek. Přečíst si ho můžete zde.

Snad proto od té doby téměř všechny modely mladoboleslavské automobilky disponují na zadních sedačkách vskutku královským prostorem pro nohy.

První verze Škody 1000 MB žábrovka během jízdy na okruhu v Sosnové.
Škoda 1000 MB měla vícero tváří. A s tou první dostala i zvláštní přezdívku

Šlo o osm centimetrů

Problémem v Octavii byl krátký rozvor, tedy vzdálenost mezi oběma nápravami. Většina konstruktérů při tvorbě prodlouženého modelu změní rozměry karosérie až za takzvaným B sloupkem, tedy místem mezi předními a zadními bočními dveřmi.

Ve Škodě, jak tomu často bývá, na to šli jinak. Rozhodli se rozšířit právě tento sloupek. „Sloupek spolu se svojí a střešní výztuhou jsou dělené laserem a svařené ze dvou sériových dílů,“ uvedl před několika lety v rozhovoru pro časopis Auto Tip Klassik tehdejší šéf stavby prototypů Škody Auto Zdeněk Ettel. Rozvor se tímto způsobem prodloužil z původní hodnoty 2512 milimetrů na 2592, což už zajistilo solidní místo pro nohy zadních cestujících.

Škoda 200 RS poprvé závodila v květnu 1974
Historie Škody RS je stará přesně 50 let. Úkolem pro 200 RS bylo porazit Alpine

Tím samozřejmě úpravy modelu označovaného jako Octavia Long skončit nemohly. V důsledku toho se musela vyrobit jiná střecha, prodlužoval se výfuk, brzdové hadičky, prahová výztuha a spousta dalších věcí. Konstrukce zvětšeného prostředního sloupku byla zvenčí zakryta speciálním plechem, který už tehdy nepůsobil zrovna esteticky.

Je jasné, že takto specificky upravený vůz nemohl vznikat na klasické sériové lince. Prvni prototypy vyrobily v dílnách vývojového centra Česana, další v Kvasinách. Lakování měli na starost odborníci v Mladé Boleslavi a finální montáž pak probíhala ve Vrchlabí.

Pod kapotou čtyřválec

Výbava vozu odpovídala již tehdy nabízenému stupni Laurin&Klement. V autě se tedy nacházely sedačky čalouněné světlou kůží, palubní deska měla dekory z imitace dřeva a v loketní opěrce se nacházel mobilní telefon. Na střechu se dal připevnit modrý majáček.

Tabulku s hodnotami tlaku v pneumatikách najdete často na víčku palivové nádrže vozu.
KVÍZ: Správný tlak v pneumatikách. Co o něm víte? Zazáří jen opravdoví znalci

Cestující vzadu měli k dispozici sklopný stolek. Auto poháněl nejvýkonnější agregát, který se pro Octavii dodával. Šlo tedy o zážehovou čtyřválcovou osmnáctistovku s výkonem sto padesát koňských sil.

Údaje o počtu vyrobených kusů se v různých pramenech liší. Zmiňovaný článek v Auto Tip Klassik uvádí číslo devatenáct.

Auto pro Zemana

První dva kusy dostal do užívání právě Miloš Zeman a místopředseda jeho vlády Egon Lánský v roce 1999. Premiér však za tento počin mladoboleslavské automobilce příliš vděčný nebyl. Poněkud uštěpačně prohlásil, že se do ní vejde jen ministr Grégr, který opravdu nevynikal velkou postavou.

Kempování s obytňákem? Je dobré vědět, kde zakotvíte.
Prázdniny v obytňáku: 10 nejlepších tábořišť přímo u vody pro celou rodinu

Několik vozů se prodalo i soukromým osobám. Cenovka činila zpočátku 810 000 Kč, později se zvýšila na 900 tisíc korun.

Zajímavostí je, že také současná generace nejprodávanější Škody, tedy Octavie, podstoupila obdobnou úpravu. Jednalo se ale právě pouze o variantu určenou pro čínský trh a rozvor se u ní v roce 2021 natáhl o 44 milimetrů.