Předchozí
1 z 2
Další

1. Poznávací znak vznikl trochu náhodou

Šikmá příčka na maskách vozů Volvo měla nejprve čistě praktický význam. Držela uprostřed logo automobilky. Nyní už je pouze zavedeným estetickým symbolem.Zdroj: Volvo

Typickým znakem každého Volva je dnes samozřejmě jeho mřížka chladiče s šikmou příčkou, ve které je uprostřed umístěno logo automobilky.

Ona příčka však nebyla zprvu zamýšlena jako část symbolu automobilky a doopravdy měla u některých modelů jen držet logo na místě. Dnes by už samozřejmě nebyla potřeba, ale jelikož se časem stala rozpoznávacím symbolem Volva, používá ji automobilka na svých vozech dodnes.

Čtěte také: Před 90 lety vzniklo první Volvo. Při premiéře se omylem rozjelo pozpátku

Co se týče samotného loga, jde o zastaralý chemický symbol pro železo. Zakladatelům automobilky se tehdy velmi zamlouvalo spojení pevné švédské oceli a odolných automobilů.

Jméno Volvo pak vzniklo z latinského „volvere", což znamená „otáčím se/kutálím se". Automobilka byla totiž založena švédskou firmou (SKF) na výrobu kuličkových ložisek.

2. Volvo jako první nabídlo dlouhodobou záruku

Volvo PV444 HS, i na něj se už v 50. letech vztahovala pětiletá záruka.Zdroj: Volvo

Během 50. let se Volvu tak moc dařilo v prodejích, že začalo být finančně velmi silnou automobilkou. Díky tomu uvedlo nabídku pětileté záruky na všechna svá vozidla.

Do té doby si žádná automobilka nemohla dovolit tak dlouhou dobu ručení za spolehlivost svých vozů.

3. Volvo zavedlo tříbodové bezpečnostní pásy do standardní výbavy

Názorná ukázka tříbodových bezpečnostních pásů v základní výbavě Volva Amazon v roce 1959.Zdroj: Volvo

První tříbodový pás, jak ho známe v dnešní moderní podobě, navrhl pro Volvo vynálezce Nils Bohlin. A Volvo pak jako první automobilka v roce 1959 začala u modelu Amazon nabízet přední tříbodové pásy ve standardní výbavě.

Volvo následně patent vypustilo volně do světa, protože na bezpečnost má mít přece nárok úplně každý řidič. V roce 1991 se potom model 960 stal prvním vozem, který nabídl tříbodový pás i pro prostředního pasažéra vzadu.

4. Volvo není zcela švédské

Od roku 2010 patří Volvo pod čínskou automobilku Geely.Zdroj: Volvo

Ačkoliv Volvo nazýváme švédskou automobilkou, v současné době patří - stejně jako řada dalších tradičních výrobců - pod křídla většího koncernu. Britský Jaguar patří Indům, česká Škodovka Němcům a švédské Volvo je od roku 2010 ve vlastnictví čínské automobilky Geely, respektive skupiny Zhejian Geely Holding Group. Mimochodem ještě předtím patřilo Volvo od roku 1999 americkému Fordu.

Čínské vlastnictví každopádně Volvu prospívá, tedy alespoň podle neustále rostoucích prodejů. Loni automobilka prodala rekordních 534 332 vozů, o 6,2 procenta více než před rokem. A rostou také příjmy a zisky.

5. Ve Volvu vzniklo první auto navržené výhradně ženami

Studie Volva YCC z roku 2004 byla prvním autem zcela navrženým ženami.Zdroj: Volvo

V roce 2004 Volvo představilo koncept YCC, na kterém pracoval designérský tým složený výhradně z žen. Jde tak o první auto navržené čistě jen ženami.

Studie elegantního kupé uvedla v interiéru mnoho ergonomických novinek, například v místě, kde bývá řadící páka a ruční brzda, se objevila obrovská odkládací schránka. Koncept také uměl s minimálním zásahem do řízení sám zaparkovat a lak karosérie měl speciální úpravu proti zašpinění.

6. Ambiciózní cíl: od roku 2020 nikdo ve Volvu nezahyne

Nástup nejmodernějších bezpečnostních systémů a technologií má zajistit, že se ve vozech Volvo počínaje rokem 2020 nikdo smrtelně, a dokonce ani vážně nezraní.Zdroj: Volvo

Snad každý ví, že definicí automobilky Volvo je bezpečnost. Tato „mantra" se drží značky již od dob založení v roce 1927.

V současné době a při raketovém vzestupu různých bezpečnostních systémů a nejnovějších technologií ale Volvo opakovaně prohlašuje, že počínaje rokem 2020 už nemá být v žádném novém voze Volvo nikdo smrtelně, a dokonce ani vážně zraněn.

7. I nejsilnější motory mají jen čtyři válce

Také ve velkém SUV XC90 už neseženete větší motor než čtyřválec.Zdroj: Volvo

Přestože se pětiválce, šestiválce a dokonce i osmiválce v minulosti nesly velké oblibě, dnes už motory s počtem válcům přesahujícím čtyři v nabídce Volva nenajdete.

Krátce po roce 2011 se Švédové rozhodli kvůli náročnějším emisním normám dát sbohem všem větším motorům a postupně je nahrazovat výhradně čtyřválci.

Nyní najdete i v největším SUV XC90 maximálně přeplňovaný čtyřválec. I přesto však umí Volvo z takového motoru - ovšem ještě s pomocí elektromotoru - vymáčknout až 450 koní (331 kW).

A mimochodem, brzy se v autech švédské značky objeví také tříválce.

8. Šéfdesignér Volva navrhl Yetiho. I další škodovky 

Současný šéfdesignér Volva Thomas Ingenlath, který dříve pracoval pro Škodu Auto.Zdroj: Volvo

Současná Volva navrhuje německý šéfdesignér Thomas Ingenlath. Ten ovšem ještě před nástupem ke švédské značce v roce 2012 pracoval pro Volkswagen, Audi a také pro českou Škodu.

Podepsaný je zejména pod designem druhé generace Škody Octavia, navrhl ale také Roomster. A jedna jeho škodovka dokonce jezdí dodnes - jde o oblíbené SUV Yeti.

9. Šéfdesignér interiérů pracoval pro Bentley

Šéfdesignér současných interiérů Volvo Robin Page pracoval dříve u značek jako Bentley, Rolls-Royce nebo Bugatti.Zdroj: Volvo

Interiéry švédské značky v poslední době berou dech svou elegancí a střízlivým luxusem.

Není to náhoda. V současnosti totiž interiéry ve Volvech navrhuje britský designér Robin Page, jenž dříve pracoval pro Bentley. Mimo to se v minulosti objevil také u značek Rolls-Royce a Bugatti. O luxusu tedy něco ví.

10. Volvo si libuje v prvenstvích, má jich celou řadu

V roce 1995 už byly boční airbagy ve standardní výbavě všech vozů Volvo.Zdroj: Volvo

Kromě zmíněných tříbodových pásů či pětileté záruky je Volvo dodnes vedoucí automobilkou v zavádění nejnovějších bezpečnostních technologií.

A mnoho dnes standardních prvků se poprvé objevilo právě u vozů této švédské automobilky, například:

1944: U modelů PV se poprvé objevilo bezpečností laminované čelní sklo, které se po srážce nevysype a netvoří velké střepy.
1964: Volvo představilo první dětskou sedačku, která byla otočená proti směru jízdy.
1976: Automobilka vyvinula dětský podsedák pro zajištění optimální polohy dětských pasažérů vůči bezpečnostním pásům.
1979: Volvo zavádí širokoúhlé zpětné zrcátko, které poskytuje mnohem lepší přehled o tom, co se děje vzadu.
1987: Volvo bylo první automobilkou, která na své vozy instalovala přední a zároveň zadní mlhová světla.
1991: Volvo 850 mělo jako první vozidlo airbag ve standardní výbavě.
1994: Volvo představilo boční airbagy jako příplatkovou výbavu modelu 850. Rok poté už byly standardem u všech modelů Volvo.
2004: Informační systém monitorující mrtvý úhel BLIS (Blind Spot Information System) sleduje prostor, který není vidět ve zpětných zrcátkách řidiče.
2004: Volvo jako první na světě vyřešilo problém montáže nafukovacích hlavových airbagů do kabrioletů.
2012: Volvo uvedlo první auto s airbagem pro chodce. Ten je aktivován v případě, že senzory v předním nárazníku zjistí kontakt mezi vozem a chodcem. Následně se zvedne zadní část kapoty, odkud se před čelním sklem nafoukne bezpečnostní vak.