Možná je to překvapivé, ale faktem je, že u nás zákazníci častěji než klasický sedan BMW 3 žádají model BMW 4 Gran Coupé. Právě druhá generace této karosářské varianty mnichovské řady 4 nyní přichází na český trh. Důvod obliby tohoto tohoto modelu je celkem prostý. Kromě designu zákazníky přesvědčuje výborný přístup do zavazadlového prostoru, neboť kromě plechové části se vzhůru zvedá také celé zadní okno.

Toto auto i další novinky BMW si můžete prohlédnout ve fotogalerii u článku.

Gran Coupe je poslední verzí nové "řady 4". Již dříve se totiž začalo vyrábět dvoudveřové kupé a také kabriolet. Zatímco tyto verze mají na celkovém objemu výroby modelu podíl po 25 procentech, Gran Coupe celých padesát.

Oproti minulé generaci auto o malý kousek povyrostlo do délky, což přineslo také poměrně solidní prostor pro nohy zadních cestujících. S místem nad hlavou je to už o kousek horší. Objem zavazadlového prostoru se zvýšil na hodnotu 470 litrů a praktické využitelnosti napomáhá také zadní opěradlo, které je rozděleno v poměru 40:20:40.

Jízdní vlastnosti, jak jsem se předsvědčil na pár kilometrech za volantem nejsilnější dostupné verze M 440i X-Drive, jsou skvělé. Auto přímo touží po vykružování zatáček, což je také zásluha rozšířeného rozchodu vpředu i vzadu a odezva příjemmě brumlajícího motoru je skvělá. Více se samozřejmě rozepíšu po abslovování klasického redakčního týdenního testu.

Kromě této motorizace se bude nabízet také vstupní verze 420d, včetně 420 d xDrive, která disponuje výkonem 190 koňských sil, dále "základní benzin" se 184 koňmi a ještě 430i. Ta už poskytne k využití 245 koňských sil. Zmíněná M 440i xDrive pak nabízí 374 koní a sprint z nuly na stovku zvládá za 4,7 sekundy.

Nejlevnější je 420i. Lze ji koupit už za 1 258 400 Kč.

Je tu také facelift X3 a elektromobily

Souběžně přichází na trh také modernizované SUV X3. Auto během procesu omlazování získalo tenčí hlavní světlomety a přepracované jsou také oba nárazníky. Uvnitř je namontovaný větší multimediální displej s úhlpříčkami 10,25 - 12,3 palce. Jinak vypadá ovládání klimatizace, kde jsou teď výdechy i ovládací prvky v jednom panelu. Novinkou je možnost aktualizace různého softwaru vzduchem. 

Tento vůz je příkladem současné politiky značky BMW, která zákazníkům dává vybrat typ pohonu. Zatím tedy nezatratila ani turbodiesely (v nabídce jsou xDrive 20d, xDrive 30d a dokonce X3 M40d, v němž se ukrývá 340 koňských sil). Dále jsou k mání zážehové verze X3 20i, X3 30i a "emkové" X3 M40i s 360 koňskými silami.

"Ekologičtější" pohony zastupuje plug-in hybrid X3 xDrive 30e, v němž oba motory vyprodukují až 292 koní a současně je díky zásobě elektřiny v baterii možno ujet bez emisí až padesát kilometrů. A samozřejmě plně elektrické provedení iX3. To je zhruba uprostřed cenového rozpětí u tohoto modelu. To začíná u X3 xDrive 20i na sumě 1 301 300 Kč a vrcholí u M40i na 2 519 400 Kč. Zmíněný elektromobil iX3 přijde tedy na 1 792 700 Kč.

A ještě jsem měl poprvé možnost vyzkoušet zbrusu nový velký elektromobil iX. Zatím ve verzi iX XDrive 40, která má jednak menší výkon pohonných elektromobilů a jednak menší baterii. Oficiálně s ní lze ujet 425 kilometrů, ale v praxi to bude v českých podzimních podmínkách tak 350.

Přijde ale ještě provedení iX xDrive 50, které má ujet až 630 kilometrů a rovněž produkt od divize "M". Ten má označení BMW iX M60 a disponuje 600 koňskými silami. Nejlevnější iX lze koupit v tuzemsku za 2 067 000 Kč.