Staromilce potěší, že nová podoba řady 5 zůstala relativně střídmá. Auto i nadále působí opulentněji než kompaktní řada 3, ale taky o poznání více při zemi oproti řadě 7. Tolik propírané ledvinky v přední části sice na jednu stranu narostly, na druhou stranu zůstaly úměrné přídi auta. U řady 5 se poprvé objevuje BMW Iconic Glow, tedy osvětlení ledvinek LED rámečkem. Toto osvětlení dělá společnost plně LED světlometům, které mohou být na přání adaptivní a vybavené LED-matrix technologií.

Co se rozměrů týče, narostl rozvor oproti odcházející generaci o 20 milimetrů na výsledných 2 995 milimetrů, celková délka pak vzrostla o 97 milimetrů na 5 060, takže vůz překračuje hranici pěti metrů. Šířka je 1 900 milimetrů (+32) a výška 1 515 milimetrů (+36). Ve všech směrech větší vůz nabízí více místa na zadních sedadlech a stojí na platformě, která umožňuje zástavbu jak klasických spalovacích motorů, tak i plug-in hybridů a čistě elektrického pohonu. Vlivem velkých hmotnostních rozdílů mezi jednotlivými variantami, dochází na šasi vozu ke konstrukčním změnám, a každá verze má taky svoje specifické naladění.

Motorizace

Začněme základními čtyřválci, kterými jsou benzínový 520i, potažmo dieselový 520d, dostupný i se čtyřkolkou jako 520d xDrive. Oba motory jsou dvoulitrové, vybavené turbodmychadlem, osmistupňovou automatickou převodovkou a 48V mild hybridem.

Nejčastějším způsobem cesty na dovolenou se psem je jízda autem..
Jak správně cestovat se zvířaty v autě aneb I psům může být za jízdy špatně

520i má celkový výkon 208 koní a točivý moment 330 Nm, z nuly na sto zrychluje za 7,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 230 km/h. Spalovací motor má sám o sobě 190 koní a 310 Nm, mild-hybridní startér-generátor mu umí podle potřeby pomoci výkonem až 18 koní a točivý momentem 200 Nm. Spotřeba podle měřicího cyklu WLTP činí 6,4 – 5,7 litru na sto kilometrů.

520d má parametry vlastně dost podobné. Celkový výkon činí 197 koní, točivý moment 400 Nm a zrychlení z nuly na sto je vlivem vyššího momentu dokonce jen 7,3 sekundy, což platí pro zadokolku i čtyřkolku xDrive. Maximální rychlost 520d činí 233 km/h, s xDrive potom 228 km/h. Udávané výkonové parametry jsou zároveň parametry samotného turbodieselu – mild-hybridní startér-generátor je zde slabší, pomáhá výkonem jen 11 koní a točivým momentem 25 N. Normovaná spotřeba je 5,6 – 5,1 litru pro zadokolku, 6,0 – 5,5 litru pro čtyřkolku.

Podívejte se na záznam z živé premiéry nového vozu:

Zdroj: Youtube

Benzínový čtyřválec z 520i se potom objevuje i ve verzi 530e, což je slabší ze dvou plug-in hybridů. Zde je kombinován s elektromotorem, jehož výkon činí samostatně 184 koní a točivý moment 250 Nm. Čistě na elektřinu zvládá jet až 140 km/h, a maximální dojezd činí 102 kilometrů. Celkový výkon vozu činí 299 koní, točivý moment vyšplhal na 450 Nm, z nuly na sto zrychluje za 6,4 a rozjede se na 230 km/h. Spotřeba se samozřejmě odvíjí od poměru čistě elektrické jízdy a jízdy se spalovacím motorem.

Výkonnějším plug-in hybridem je potom 550e xDrive, který je zároveň jediným šestiválcem v nabídce. Benzínový přeplňovaný třílitr, sám o sobě s parametry 313 koní a 450 Nm, je zde spárován se silnějším elektromotorem o výkonu 197 koní a točivém momentu 280 Nm. Celkový výkon tedy činí 489 koní a točivý moment 700 Nm. Vůz zrychluje z nuly na sto za 4,3 sekundy, dosahuje elektronicky omezené rychlosti 250 km/h a na elektřinu ujede až 90 kilometrů.

A nakonec je tu čistě elektrická i5, dodávaná jako eDrive40 a konečně i jako vrcholná M60 xDrive. Oba vozy jsou vybaveny vysokonapěťovou baterií umístěnou v podlaze, jejíž využitelná kapacita činí 81,2 kWh. Vedle standardního domácího nabíjení střídavým proudem a výkonem 11 až 22 kW, lze baterii na cestách dobíjet také u stejnosměrných nabíječek výkonem až 205 kW. V takovém případě lze nabít baterii z 10 na 80 % kapacity za přibližně 30 minut.

BMW řady 5Elektrické BMW i5 se bude vzhledově od zbytku pětkové řady odlišovat jen v detailechZdroj: Se svolením BMW

Slabší varianta eDrive40, orientovaná na běžné používání a na co nejvyšší dojezd, má jeden elektromotor na zadní nápravě, jehož výkon činí 340 koní a točivý moment 400 Nm. Zrychlení z nuly na sto proběhne za rovných 6 sekund, maximální rychlost činí 193 km/h a BMW slibuje dojezd dle WLTP mezi 477 a 582 kilometry.

Naproti tomu vysoce výkonná M60 xDrive slouží jako špičkový model řady, má dva elektromotory pohánějící přední i zadní kola, celkový výkon 601 koní a maximální točivý moment 795 Nm. Z nuly na sto se nejsilnější elektrická pětka katapultuje za 3,8 sekundy, jede až 230 km/h (zde je omezení v podobě otáček elektromotorů) a podle WLTP dojede na nabití 455 až 516 kilometrů.

Na výběr je také několik také druhů podvozků. Vedle standardního je to M Sportovní podvozek, Adaptivní podvozek Professional, nebo Adaptivní M podvozek Professional s aktivními stabilizátory. V nabídce se v závislosti na motorizaci objeví i sportovní brzdy nebo aktivní řízení.

Interiér a výbava

Elegantní interiér nové pětkové řady se poprvé pyšní nálepkou „veganský“. Ve standardu jej totiž BMW dodává zcela bez použití živočišných produktů. Za příplatek ale lze volit klasická kožená a jiná čalounění, stejně jako zdánlivě nekončící možnosti další výbavy od dekorů, přes masážní funkce sedadel až po prémiový audiosystém. Nechybí pochopitelně armáda asistenčních systémů, díky které umí nové BMW jezdit v některých situacích samo bez přičinění řidiče.

Zpětné zrcátko
Konvexní zrcátko je důvod, proč dobře vidíme za sebe. Ne všude ho ale mají

Palubní deska dostala tenké výdechy klimatizace, které prakticky nejsou vidět, a dominantou je dvojice displejů, spojená do jednoho prohnutého celku. Displej před řidičem má 12,3 palce, hlavní středový displej s novou verzí infotainmentu má potom 14,9 palce. Za zády zadních pasažérů je v kufru prostor 520 litrů, u čistě elektrické verze potom 490 litrů.

Už nyní lze objednávat novou řadu 5, a to ve všech variantách. Výroba bude probíhat ve výrobním závodě BMW v Dingolfingu, kde se zároveň kompletují i baterie a elektrické pohony. Jen pro Čínu bude spuštěna výroba také v čínském závodě Dadong. První auta se dostanou k zákazníkům v říjnu tohoto roku, výjimku tvoří jen plug-in hybridy, které přijdou až na jaře 2024.

Známé už jsou i základní české ceny. Základ v podobě 520i startuje na částce 1 467 700 korun včetně DPH. Dieselová 520d začíná na 1 524 900 korun, plug-in hybridní šestiválec 550e pořídíte od 1 968 200 korun. Elektrická i5 eDrive40 vyjde na 1 749 800 korun a vrcholná i5 M60 xDrive je s odskokem nejdražší při ceně 2 523 300 korun.