Ságu svých speciálně zkonstruovaných velkoprostrových vozů začal Citroën psát v roce 1994. První kapitolou byl model Evasion, který nabízel sedm plnohodnotných sedadel a byl vybaven posuvnými bočními dveřmi. V roce 1998 prošel vůz faceliftem a z trhu odešel v roce 2002, do kdy se ho prodalo více než 120 000 kusů. Nahradil ho větší model C8, který ve všech ohledech znamenal posun na vyšší úroveň a prodával se až do června 2014. Celkově zaznamenal více než 150 000 prodaných kusů.

Na tato a další následující MPV značky se můžete podívat do naší fotogalerie.

Ovšem skutečný„fenomén“ MPV odstartoval v roce 1998 představením modelu Xsara Picasso, který se vyráběl v letech 1999–2012. "Právě tento model posunul segment MPV do nové dimenze. Zcela nové zaoblené linie, výjimečná obyvatelnost a modularita se třemi plnohodnotnými sedadly stejné velikosti v zadní části, která jsou posuvná a polohovatelná nezávisle na sobě, byly v tomto segmentu trefou do černého. Během prvního roku se prodalo 180 000 vozů. Díky dalšímu vývoji v průběhu výroby tohoto vozu si tento hvězdný model získal přízeň velkého počtu zákazníků a po celém světě se ho prodalo více než 1 760 000 kusů," uvádí značka v oficiální tiskové zprávě.

V roce 2006 se poté v nabídce objevila dlouhá sedmimístná verze modelu C4 Picasso, po níž v roce 2007 následovala krátká pětimístná verze, která zůstala v nabídce až do roku 2018. Vůz byl rozměrově větší, což znamenalo více místa pro lokty a nohy. Nabízel také největší zavazadlový prostor v segmentu. Komofrt zajišťovalo pneumatické odpružení, okna z vrstveného skla, čtyřzónová automatická klimatizacíe, senzor kvality vzduchu, videoobrazovky zabudované do opěrek hlavy nebo systémem HiFi s 8 reproduktory a přehrávačem MP3.

Citroën C5 Aircross - facelift 2022
Citroën C5 Aircross po faceliftu je od 610 000 Kč. Výhodnější je o 20 000 dražší

Rok 2007 byl pro vozy MPV vrcholem. Citroën prodal nejvíc exemplářů svých dvou vozů MPV, Xsara Picasso (115 000) a C4 Picasso (215 000). Celkem C4 Picasso zaregistroval v letech 2006–2013 celkem 891 000 prodaných kusů.

Také jedna generace malého MPV

V roce 2009 se k modelu C4 Picasso připojil model C3 Picasso. Toto malé MPV s geometrickými tvary vzbudilo pozornost, protože navzdory svým kompaktním rozměrům bylo prostorné a nabízelo zavazadlový prostor o objemu 500 litrů. Výroba modelu C3 Picasso, který se vyráběl ve slovenské Trnavě,  byla ukončena v roce 2019. Do té doby sjelo z montážních linek 657 807 vozů.

Současná generace velkoprostorového C4 byla uvedena na trh v roce 2013, prodalo se jí 732 000 vozů. Navzdory rostoucí oblibě vozů SUV byly prodeje v letech 2014–2017 stabilní a udržovaly se na úrovni přibližně 120 000 kusů ročně až do příchodu modelu C5 Aircross a ukončení prodeje pětimístné kompaktní verze.

V sedmi komfortně a úsporně: Test ojetého Citroënu C4 Grand Picasso za 269 tisíc

Poslední nabízená verze vozu Grand C4 SpaceTourer vypadá i po letech přitažlivě. V roce 2016 si jej po celém světě pořídilo 352 243 zákazníků. Těm se zamlouvají například přední sedadla s masážní funkcí, rozvor 2 840 mm pro špičkový prostor na palubě (hodně místa pro nohy), příkladná modularita (2 sklopná sedadla, 3 samostatná sedadla stejné šířky, sklopitelné opěradlo sedadla spolujezdce atd, i objem zavazadlového prostoru, který se může posunutím druhé řady sedadel zvětšit z 575 na 645 litrů).

Ve výbavě se pak nabízel třeba rovněž 12" dotykový displej, on-line navigace TomTom Citroën Connect Nav, funkce Mirror Screen, Vision 360, aktivní systém sledování mrtvého úhlu, aktivní bezpečnostní brzda a mnoho dalšího.

Zájemci o rodinné vozy si ovšem i po skončení produkce Grand C4 Spacetourer, mají ovšem u prodejců značky ž čeho vybírat. Roli rodinných vozů přebírají jednak SUV a rovněž osobní verze užitkových vozů, včetně oblíbeného Berlinga.