Pokud započítáme všechny modernizace a nové verze, tak novinek u značky MG bude letos celkem 11. To je skutečně ohromující číslo. Je to jeden z dokladů toho, jak tato značka u nás hodlá poměrně raketově růst.

Zásadním měsícem pro ni bude červen. To se totiž na trh začnou uvádět nové generace SUV ZS i HS a také malý a dostupný městský hatchback MG 3. Nejprve sice s hybridním, ale na konci roku rovněž s čistě spalovacím pohonným ústrojím.

Auto zachycené i v plné jízdě a některé detaily si můžete prohlédnout v komentované fotogalerii:

Elektromobily však budou už pravděpodobně navždy v jejím portoliu modelů hrát velmi důležitou roli. Do doby než se představí roadster Cyberster (do Česka dorazí v plné síle v září a ceny budou odtajněny zřejmě již také v červnu), bude hrát roli vlajkové lodi sportovní varianta modelu MG4. Má označení X Power. Písmeno X, stejně jako u řady jiných automobilek, symbolizuje pohon všech kol, Power pak zvýšený výkon.

A ten je vskutku nemalý. Přední elektromotor s výkonem 204 koňských sil a zadní, který disponuje silou 231 koní, dávají řidiči k využití potenciál 435 koní. A to je opravdu pořádná porce výkonu, přestože hmotnost vozu je 1,8 tuny. I to je ale ve světě elektromobilů docela dobrá hodnota.

MG přiváží hned zkraje roku facelift pro model HS
MG letos šlápne na plyn. Prodeje v ČR navýší i díky možnosti prodávat spalováky

A teď pár výkonových parametrů. Maximální rychlost je 200 kilometrů v hodině, dojezd na plně nabitou baterii s kapacitou 64 kWh 385 kilometrů ještě nejsou nijak zvlášť ohromující hodnoty.

Ovšem zrychlení z nuly na sto během 3,8 sekundy překonává i nejostřejší hatchback současnosti se spalovacím motorem. Tím je Mercedes-Benz AMG 45 S 4Matic. Ten díky 421 koním a také pohonu všech kol zrychlí z klidu na stokilometrové tempo o jednu desetinu sekundy pomaleji.

Na to, jak si tento vůz počíná na slavní trati Nürburgring, se můžete podívat zde:

Zdroj: Youtube

Rychle ano, ale na závodní okruh ne

Zejména na počátečních desítkách metrů, jak jsem si mohl vyzkoušet v areálu mosteckého polygonu pro výcvik bezpečné jízdy, auto zatlačuje řidiče do sedačky dost silně.

Silné auto samozřejmě potřebuje také silné brzdy. Proto konstruktéři místo standardních brzdových kotoučů s průměrem 300 milimetrů namontovali na přední nápravu ty s průměrem 345 milimetrů a na zadní použili 340 milimetrů. Jinak (oproti standardní verzi MG 4) je naladěný podvozek. Změnou nastavení prošly tlumiče, stabilizátory jsou tužší a tak dále.

Elektrické kombi MG5 je zajímavým zpestřením trhu
Test elektrického kombi MG5: Vítané zpestření, ale chyby zatím přehlédnout nelze

Pohon všech kol funguje následovně: Pokud řidič zvolí jízdní režim Eco, pak je automobil čistou zadokolkou. Pokud přepne na Normal, pak se (při současném sešlápnutí plynového pedálu alespoň ze šedesáti procent), připojí také přední elektromotor. A v režimech Sport, případně Snow (sníh) je auto trvalou čtyřkolkou.

MG4 XPower v zatáčkách

Na asfaltových komunikacích na polygonu, kde nejsou žádné dopravní značky a jde o uzavřený areál, jsem samozřejmě přepnul na Sport.

MG4 XPower je, podle tohoto prvního seznámení, schopný nástroj pro řidiče, kteří rádi jezdí svižně. Na plných brzdách nepůsobí tak těžkopádně jako velká část jiných elektromobilů, jen při projíždění dvou po sobě jdoucích zatáček, když ta druhá je v opačném směru než ta první, už se projevuje nedotáčivost.

Chce to tedy první zatáčku vykroužit pečlivě a teprve na vrcholu té druhé využít výkon pro rychlý výjezd. Pokud navíc průjezd tou první přeženete a zasáhne elektronická stabilizace, pak máte na pár následujících sekund omezený výkon a nic vám nepomůže zesílený tlak na pedál akcelerátoru.

Při skutečně agresivní jízdě navíc trpí brzdy. Již po projetí druhého až třetího poměrně krátkého kolečka o sobě dávaly vědět typickým pachem spáleniny.

Speciální edice dostala zelenou barvu a matný lakSpeciální edice dostala zelenou barvu a matný lak.Zdroj: Deník/Radek Pecák

Na skutečný závodní okruh tedy toto auto rozhodně stavěné není. Přesto ho pokládám za skutečně zajímavou nabídku. I třeba díky poměru cena/výkon.

Zejména ve speciální tuzemské edici XPower Green Edition kupující získá za 999 900 korun například elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS, palubní nabíječku s výkonem 11 kW, osmnáctipalcová hliníková kola, pedály ze stejného kovu, automatickou klimatizaci, tepelné čerpadlo, navigaci, bezklíčkové odemykání a startování, parkovací senzory a kameru, vyhřívané sedačky s čalouněním alcantara. A navíc pak matný lak s barvou britské závodní zelené, který je kombinovaný s černou střechou.