Za to, že dnes si kromě rodinně zaměřených modelů nižší střední třídy můžeme koupit i jejich sportovní verze, můžeme vděčit jedinému muži. Byl jím vývojový inženýr značky Volkswagen jménem Alfons Löwenberg, který se v sedmdesátých letech během testování nechal slyšet, že tehdy připravované novince jménem Golf by slušela i sportovní varianta.
Po dlouhém váhání ho nakonec vedení značky vyslyšelo, a tak mohl vzniknout nejrychlejší Volkswagen historie. Což tehdy pravdivě hlásaly reklamní prospekty. Pod kapotu se dostal zážehový čtyřválec s objemem 1,6 litru, který byl naladěn na výkon 81 kW. Postačovalo to na dosažení zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost během 9 sekund.

Od běžných golfů se auto odlišovalo červeným horizontálním pruhem na přídi, károvanými sportovními sedačkami a třeba hlavicí řadicí páky ve tvaru golfového míčku. Tyto atributy si vůz drží (s občasnými výjimkami) i v dalších generacích.
Původně Volkswagen předpokládal, že se vyrobí pouze limitovaná pětitisícikusová edice, ale zájem zákazníků tuto hranici mnohonásobně překonal. Nakonec se Golf GTI první generace vyráběl až do roku 1983. V průběhu výroby se agreát dočkal převrtání na osmnáctistovku, ale výkon se navýšil jen nepatrně.
O rok později hned přišla druhá generace. V prvních letech výroby se pod kapotu montoval stejný agregát, ale již v roce 1986 byl modernizován na šestnáctiventilovou techniku. To přineslo nárůst výkonu na 102 kW.

Výkon rostl postupně
Golf GTI III z roku 1992 znamenal trošku ústup ze slávy, protože značka nabízela daleko potentnější model VR6. Šestka znamenala šestiválcový motor s objemem blížícím se hranici tří litrů.
Naštěstí během životního cyklu čtvrté generace GTI (přestavila se v roce 1997) si Volkswagen tuto chybu uvědomil a u příležitosti 25. výročí modelu představil verzi s přeplňovaným motorem 1,8 a výkonem 132 kW.
Páté GTI už přešlo k dosud užívanému dvoulitrovému přeplňovanému čtyřválci. Nejprve maximální výkon narostl na rovných dvě stě koní (147 kW), v "šestce" už to bylo 155 kW. Postupně se také vylepšovala výbava vozu. V této generaci již byly například k dispozici natáčecí světlomety nebo adaptivní tlumiče.

Dosud prodávaná generace VW Golf GTI VII měla premiéru v roce 2013. Výkon se posunul na 162 kW v běžné verzi, varianta Performance přidala dalších 7 kW.
Nyní tedy přichází doba osmého pokračování. Poprvé bude kromě spalovacího motoru (2,0 TSI - s výkonem 180 kW a maximálním točivým momentem 370 Nm) v nabídce také plug-in hybridní ústrojí. To nabídne stejný výkon (245 koní) a ještě vyšší točivý moment (400 Nm). Dynamika však zřejmě vzhledem k vyšší hmotnosti nebude taková, jako u klasického provedení s výhradně benzinovým agregátem.
To, co se nám líbí, je stále zachovaná možnost volby manuální šestistupňového provedení u běžné verze.