Značka Cupra dává zákazníkovi demokraticky na výběr: Buď můžete mít sportovně se tvářící auto s vizáží ostrého sportovního hatchbacku, kupé či crossoveru, nebo skutečně ostré náčiní, které v rukou zkušeného řidiče na silnici nedá prakticky všem ostatním vozům žádnou šanci.

Platilo to o dřívější verzi modelů Cupra Leon, Cupra Leon Sportstourer a Formentor a platí to i po právě dokončené modernizci. Se všemi těmito vozy, a zejména v těch nejvýkonnějších verzích, jsem měl tu čest na většinou velmi členitých, zatáčkovitých a zábavných silnicích v okolí Barcelony.

Na to, jak auta zkoušená během prezentace v okolí Barcelony vypadala, se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Navíc, jak ony krotší, tak i opravdu dravé verze, jsou teď po úpravách ceníků českého zastoupení cenově dostupnější a navíc i lépe vybavené než dříve. (Více o tom v závěru článku).

Typické znaky pro nový Formentor

Začnu u Formentoru, protože to je bestseller stále relativně nové automobilové značky. Nyní se tváří ještě dravěji než dříve. Designéři novou část přídě označují jako žraločí nos a určitě ho minimálně z určitého úhlu pohledu připomíná.

Zdá se, že toto řešení bude nyní pro Cupru typické, protože ho má také nový Leon. Dalším typickým znakem jsou trojúhelníky ve světlech a osvětlené logo Cupra uprostřed linie propojující zadní světlomety.

Designové prvky nového Formentoru:

| Video: Youtube

Buď zvuk motoru nebo skvělá hudba

Uvnitř je nepochybně dominantou klasický kulatý volant s integrovanými tlačítky pro startování motoru a přepínání jízdních režimů. Určitě pěkná jsou také přední sedačky. Méně výkonné verze vozu mají sportovní, ty opravdu nadupané pak dokonce skořepinové. Asi je zbytečné zmiňovat se o tom, že uvnitř jsou použity ekologičtější materiály. Tento trend je dnes zřejmý u téměř všech automobilek.

Další změnou oproti původnímu Formentoru je větší centrální displej, pod nímž se nachází tentokrát již osvětlená posuvná lišta pro ovládání klimatizace.

Zkoušený vůz ve Španělsku byl (jak to na obdobných akcích bývá zvykem) vybaven vším, co lze. Tedy i příplatkovým audiosystémem s dvanácti reproduktorů od společnosti Sennheiser.

close Volant pěkně padne do ruky info Zdroj: Se svolením Cupra zoom_in Volant pěkně padne do ruky.

Cupra má v koncernu Volkswagen nabízet ty momentálně nejvýkonnější verze vyvinutých dvoulitrových zážehových motorů. Na rozdíl třeba od Volkswagenů s logem GTI nebo Škod RS. Proto se teď pod kapotu může nastěhovat stádo čítající až 333 koní.

Nabízí se ale také klasická stopadesátikoňová patnáctistovka (ta jediná i s manuálním řazením), stejně výkonný turbodiesel, dvě verze plug-in hybridního systému s výkonem buď 204 nebo 272 koní a s čistě elektrickým dojezdem 100 kilometrů a pak několik verzí zmíněného agregátu 2,0 TSI.

Varianta s výkonem 204 je, stejně jako ta s potenciálem 333 koní, spojena s pohonem všech kol. Uprostřed se nalézá ještě verze poskytující 265 koňských sil roztáčejících jen přední kola.

Formentor baví skoro stejně jako nižší Leon

Měl jsem možnost zkoušet vrcholnou motorizaci a musím říct, že ač SUV nejsou úplně mojí oblíbenou kategorií vozidel, v případě Formentoru se dá na zajímavé silnici snadno zapomenout, že sedíte v autě s takovou karosérií. Sedí se samozřejmě výše, ale auto se v zatáčkách ani při opravdu vysokém tempu nenaklání a sveřepě se drží směru, kam jsem ho volantem posílal.

Údaj o spotřebě mě v tomto případě nezajímal. Odhaduji ale, že dlouhodobý průměr se bude držet někde kolem hodnoty 8,5 - 9,5 litru.

Ještě ostřejší tempo jsem mohl zvolit za volantem Cupry Leon Sportstourer. Ta má (na rozdíl od hatchbacku, u kterého výkonová škála končí na hranici 300 koní) rovněž možnost zabudování stejně potentního motoru 333 koní a tedy pohonu všech kol. Jel jsem totiž na čtyřkilometrovém úseku nádherně zakroucené silničky a do vysílačky mi radil s brzdnými body tovární závodní jezdec Cupry Jordi Gene.

Před některými hodně utaženými oblouky jsem ocenil také namontované příplatkové šestipístkové brzdy, které se do kotoučů zakusují skutečně lví silou. Zkrotit vůz ve vysokém tempu v oblouku pomáhá také možnost nastavení tvrdosti tlumičů a třeba také systém pro variabilní rozdělování točivého momentu mezi zadní kola. To je specialitka pro nejsilnější motor u kombi.

Nejsem příznivcem umělých zvuků motorů (i když i to Cupra umožňuje), a tak jsem si před touto jízdou raději v módu Individual nastavil zvukový režim Pure. Při něm se umělý zvuk vypne a pouze se ventily ve výfukové soustavě přenastaví na maximální hlasitost. Sound je pak přirozený.

close Množství koncovek na zádi dává světu povědomí o tom, že tohle auto asi jen tak předjet nepůjde info Zdroj: Se svolením Cupra zoom_in Množství koncovek na zádi dává světu povědomí o tom, že tohle auto asi jen tak předjet nepůjde

Ceny nerostou, právě naopak

Cupry Leon v obou karosářských verzích prodělaly obdobné změny jako výše zmíněný Formentor. Tedy jsou v nich větší displeje, více asistenčních systémů, na přídi žraločí nosy a světlomety opět s trojúhelníky a vzadu svítící linka a logo.

Motorová paleta je obdobná jako v případě Formentoru. Jen pro něj není možné získat pohon všech kol. Zapovězena je mu totiž motorizace 2,0 TSI 204 i 2,0 TSI 333.

Některé motorizace se již dají u tuzemských dealerů objednat, některé přijdou na trh později. Ale opravdu dobrou zprávou je, že vesměs se nové Formentory a Leony budou dát koupit za méně peněz než dříve. A navíc v nich zákazník získá lepší výbavu. Třeba už u základní motorizace 1,5 je pro Leon hatchback sleva 30 000 Kč a výbava zdarma za 70 000 Kč a u Leonu Sporstourer v nejsilnější variantě činí zákaznická výhoda dokonce 283 000 Kč. Je tvořena ze součtu slevy 135 000 Kč a přidané výbavy 148 000 Kč.

V případě nejrychlejšího Formentoru pak sleva činí dokonce 245 000 Kč a hodnota přidané výbavy je 150 000 Kč.

Nejlevnější varianta Leonu hatchback bude nyní k mání od 779 900 Kč, Formentor začne na úrovni 904 900 Kč.