Když Volkswagen začínal před čtyřmi roky prodávat na českém trhu svůj první elektromobil s označením ID, bylo to pro mnohé zklamání. Nejen kvůli ceně, ale rovněž vinou pomalého a zamrzávajícího infotainmentu a nepříliš kvalitnímu interiéru.

Model ID.7 je ale úplně jiná písnička. Sice stále stojí na platformě MEB, nadále využívá elektrickou architekturu s napětím 400 Voltů (postupně se ve světě elektromobilů přechází na 800 Voltů), ale poměr ceny a výkonu už je v podstatě na úrovni spalovacích vozů a hlavně má tohle auto funkce, které řidiči elektromobilů požadovali od samého počátku.

Auto si můžete podrobně prohlédnout ve fotogalerii.

Mám na mysl například to, že auto umí velmi reálně propočítat dojezd podle aktuálního stavu nabití baterie. Zohledňuje přitom jak vnější teplotu, tak výškový profil trasy (kterou samozřejmě předem musíte zadat do vestavěné navigace), tak také podíl dálnic a silnic s nižšími rychlostními limity a koneckonců také jízdní styl řidiče.

Také je možné (opět po zadání místa nabíjecí stanice do navigace), případně stiskem tlačítka na multimediálním displeji předehřát během zbývající doby cesty k nabíječce na takovou teplotu, při které bude nabíjení probíhat nejrychleji. Nebudete tak zbytečně ztrácet čas. Dobíjení je možné z domácího wallboxu výkonem 11 kW, u stojanu se stejnosměrný proudem pak až 175 kW.

Krátké video s oficiálním představením vozu můžete vidět zde:

Zdroj: Youtube

Příjemná je také už velmi dobrá kvalita materiálů v interiéru a dobrá standardní výbava. Ta obsahuje třeba head-up displej, tepelné čerpadlo, dva dobíjecí kabely nebo vyhřívání předních sedaček i čelního skla.

Z kapoty modernizovaného ID.3 zmizel ošklivý plast
Volkswagen ID.3 prošel modernizací. Je hezčí a navíc i levnější

Auto se právě začíná nabízet na českém trhu a rovněž ve zvýhodněné verzi People. Ta je oproti základní cenovce necelých 1 480 000 sice dražší o přibližně padesát tisíc koru (přesně je to 1 531 900 Kč), ale zahrnuje v sobě prvky, které mají hodnotu bezmála 190 000 Kč. V zásadě tak zákazník ušetří skoro 130 000 Kč.

„Tuto verzi jsme doplnili o prvky, které s většina zákazníků tak jako tak objednává," vysvětluje Jakub Šebesta - šéf divize Volkswagen osobní vozy společnosti Porsche ČR. Například jde podle něho o kola větší velikosti, metalízu, vyhřívání volantu Matrix světlomety a řadu dalších věcí.

Motorizaci si nevyberete

S motorizací si člověk objednávající Volkswagen ID.7 nemusí lámat hlavu. Vždy dostane elektromotor pohánějící zadní kola s výkonem 285 koňských sil.

Zatím je pod podlahou uložena baterie s využitelnou kapacitou 77 kWh, což je stejné jako třeba v případě vozů ID.3. ID.4 a ID.5, ale chystaná varianta GTX bude mít energetickou zásobu až 86 kWh. Ta by měla zvládnout na jedno nabití v režimu WLTP ujet minimálně sedm set kilometrů, běžná varianta ale také velmi solidních 621.

Dojezd se podařilo vylepšit jednak díky lepší aerodynamice použitého tvaru karosérie a jednak třeba i vylepšením motoru. Ten je lépe chlazený a přestože výkon agregátu oproti dřívější verzi narostl o 40 procent a točivý moment dokonce o 75 procent, má nižší spotřebu. Na papíře je to v závislosti na výbavě mezi 14,3 a 16,1 kWh na sto kilometrů.

Displej reaguje rychle a je dobře čitelnýDisplej reaguje rychle a je dobře čitelnýZdroj: Radek Pecák

A také se oproti dřívějším ID snižovala hmotnost jednotlivých částí vozu. Třeba střešní okno již nemá roletku a všechny dveře a víko zavazadlového prostoru jsou vyrobeny z hliníku. To samo o sobě uspořilo třicet kilogramů.

I v praxi bude dojezd solidní. Lidé z Volkswagenu se dušují, že například oproti SUV ID.4 či ID.5 je za stejných podmínek dojezd delší přibližně o čtvrtinu. V létě by to mělo vystačit na více než pět set kilometrů, pokud samozřejmě nepojedete pouze po dálnici a maximální povolenou rychlostí.

Jakub Šebesta Volkswagen
Menší zájem o auta u nás přetrvá i příští rok, soudí Jakub Šebesta z VW

Volkswagen ID.7 je dalším, který dostává nové uspořádání interiéru. To například znamená, že volič režimů převodovky je na sloupku volantu vpravo a na páčku blikačů se přestěhovalo také ovládání převodovky. Teplotu klimatizace nastavujete nadále tahem prstu po liště pod centrálním displejem. Naštěstí již je teď podsvícená a nemělo by se vám tudíž stát, že místo toho, abyste si přitopili, zesílíte rádio. Úprava hlasitosti audiosystému je totiž umístěna na stejnou lištu, jen kousek vedle.

Prostor je velkorysý

Chvilku si budete zvykat na nový způsob ovládání klimatizace. Například výdechy již nemají páčky či kolečka pro ruční nastavování, vše se děje prostřednictvím displeje. Je ale též možné zvolit automatický režim, který pak směr proudění vzduchu určuje sám. Podobné je to s vyhřívání a ventilováním sedaček. Ty teď umějí masírovat dokonce i stehna a navíc při současném ventilování a vyhřívání usuší například zpocená záda.

Řadu funkcí je možné zapínat a vypínat i hlasem. Mělo by stačit říct „Ahoj Ida" a vyslovit požadavek. Při praktické zkoušce jsme si ale zatím s touto hlasovou asistentkou moc nerozuměli. Příště zkusím méně drmolit.

Volkswagen nabídne také velké elektrické kombi
Volkswagen obnovuje ofenzívu: Jaká nová auta chystá pro nejbližší dva roky

S novým ID.7 jsem zatím měl možnost ujet desítky kilometrů na silnicích na Příbramsku. Spokojen jsem byl s odhhlučněním podvozku i aerodynamického šumu na dálnici, na silnici se zbytky asfaltu pak zase podvozek přejíždějící nerovnosti bez otřásání a zvukového doprovodu.

Průměrná spotřeba v cíli byla podle palubního počítače 22 kWh, ale je pravdou, že jsem vůz přebíral studený a nejednou zkoušel například plnou akceleraci. Venkovní teplota se navíc držela poměrně blízko nuly. Za jarních a letních teplot a při běžném jízdním stylu se dá očekávat reálná spotřeba poměrně hluboko pod 20 kWh na sto kilometrů.

Nebude tak problém vyrazit s ID.7 i na poměrně dlouhé cesty. A klidně také ve čtyřech. Za předními sedačkami je totiž pro zadní pasažéry opravdu hodně místa. Objem kufru je dostatečný na převoz zavazadel rodiny cestující na víkend nebo kratší dovolenou, jeho využitelnost navíc zlepšuje poměrně velký otvor uprostřed zadního opěradla. Také otvor pro nakládání je velký, neboť se vyklápí celá záď včetně zadního okna. Přední kufr k dispozici není. Kabely tak musíte uložit do schránky pod podlahou, což nemusí být úplně skvělé, když máte zavazadelník zaplněný těžkými předměty.