V soutěži o nejlepší hračku, kterou pořádají tři v Česku působící prodejní řetězce hraček, dominovaly importované hračky největších nadnárodních výrobců. Ze tří desítek cen pro hračky všech kategorií bodovali čeští výrobci hraček sedmkrát. Uspěly zejména v kategorii pro malé děti, tedy s jednoduchými dřevěnými výrobky, které rozvíjejí základní dovednosti dětí.

"Hračky na českém trhu jsou stále kvalitnější, problém českých výrobců ale je, že nejsou ochotni inovovat, řekl Vladimír Šůla, majitel velkoobchodu s hračkami. Někteří čeští výrobci podle něj vyrábějí desítky let stejné modely a typy hraček. A byť jsou třeba i velmi kvalitní, uspět na trhu mají dnes problém.

Některé hračky vyráběné desítky let ale úspěch mají i dnes, vezou se na vlně jistého retro zájmu. Ve zmíněné soutěži tak uspěl třeba plechový traktor, který je kopií velkého stroje a který česká firma vyrábí už 55 let. Mezi hračkami, které jsou většinou z plastu, materiálem i zpracováním vyčnívá, možná ho ale mnohé děti mají doma spíš pro potěšení tatínka. Návrat nedávno slavila také série panáčků Igráček, kdysi oblíbených, i když možná proto, že ve své době neměl přílišnou konkurenci.

Dnešní výrobce Igráčka se spojil s dalšími českými producenty a společně propagují další tradiční české značky, jako je třeba stavebnice Merkur, jejíž velký comeback trvá už několik let.

Staromilští rodiče se často přiklánějí k dřevěným či textilním hračkám, jež upřednostňují před barevnými plasty, které by se zase více líbily dětem. V případě hraček ale nejde jen o vkus a estetické cítění, hračky z levných materiálů jsou někdy nevhodně konstruované nebo mohou být zdrojem nebezpečných látek.

Až 80 procent hraček, s nimiž si hrají děti v EU, má původ v Asii. Protože hračky mají krátkou dobu svého uplatnění, snaží se výrobci snižovat náklady na jejich výrobu na minimum. S tím souvisí i problém dětské práce, hračky pro děti v Evropě podle nevládních organizací často vyrábějí děti, které v továrnách třeba před Vánocemi tráví až 16 hodin denně. Kampaň Víte, s čím si hrajete? upozorňuje na to, že dětskou práci zneužívají i globální hračkářské firmy. Kampaň je společným projektem pěti evropských nevládních organizací a partnerských organizací z Číny a Hongkongu.