Pravlastí pohanky jsou Himaláje a do Evropy se dostala až v časech tatarských nájezdníků. Obecně je považována za velký zdroj minerálů a vlákniny a přispívá nejenom ke snižování hladiny cholesterolu, ale dokáže udržovat pružné cévy, brání tvorbě krevních sraženin a je i významným zdrojem vlákniny.

Právě v zimním období posiluje její konzumace obranyschopnost sliznic, které tolik trpí při nachlazení nebo chřipce. Pokud bychom chtěli vyzvednout její další přednosti, rozhodně nesmíme zapomínat na vitamin cholin, který regeneruje jaterní buňky. Tento klenot mezi obilovinami je výborný i k detoxikaci celého organismu, a to dokonce i v době těhotenství. Pokud trpíte na opary, pohanka by měla být součástí vašeho jídelníčku.

Správný typ

A jak obilovinu připravovat? Nejdříve musíte vybrat správný typ. Doporučujeme pohanku z Moravy. Ta se podle našich zkušeností mnohem méně rozváří, a tak se z ní při použití nestává nevzhledná kaše. Co se týká samotné přípravy, postup je velice jednoduchý. Příprava je totiž velmi podobná rýži.

Pohanku vaříme v osolené vodě asi 20 minut a dalších 20 minut ji ještě necháme dojít. Pravidlo je, že 100 g pohanky uvaříte ve 2 dcl vody. Takto připravenou pohanku můžete rovnou podávat jako přílohu nebo ji použít k přípravě dalších pokrmů. Snad nejjednodušším a také jedním z klasických pokrmů je pohanka se smaženou cibulkou. Uvařenou pohanku stačí pouze ozdobit dozlatova osmaženou cibulkou a podávat s kyselou okurkou.

Obecně platí, že pohanka je nejlepší s jinou zeleninou. Dalším z jednoduchých receptů je pohanka s rajčaty. Do předem uvařené pohanky přidáte několik stroužků rozmačkaného česneku, nakrájenou cibuli a nakrájená rajčata. Vše promícháte s olivovým olejem a provensálským kořením a upečete v menší zapékací míse. Takto upravenou pohanku můžete použít jako hlavní jídlo nebo chutnou přílohu.

Nápadité recepty

Pokud byste chtěli vyzkoušet něco náročnějšího, můžete připravit pohankové karbanátky. I tento recept můžete obměňovat podle fantazie. My vám nabízíme klasickou variantu.

Nejdříve si uvařte 200 g pohanky v osolené vodě. K pohance potom přidejte jednu menší nakrájenou cibuli, dva stroužky rozmačkaného česneku, dvě vejce, sůl pepř, majoránku a nasekanou petrželku. Z připraveného těsta vypracujte bochánky a obalte ve strouhance. I pohankové karbanátky se smaží stejně jako masové na rostlinném oleji do zlatova.

Pokud si pohanku do svého jídelníčku chcete zařadit, nezapomeňte, že fantazii se meze nekladou. Pohanka je vhodná nejenom jako příloha nebo hlavní jídlo. Můžete ji použít také pro přípravu polévek nebo pomazánek. Je to jenom na vás.

LENKA MAHDALOVÁ