„Nejčastěji chtějí zarámovat aktuální i památeční rodinné snímky, jako třeba svatby či narozeniny potomků, nechybí však ani fotografie domů, psů a nejrůznějších setkání, velmi často i firemních“, říká Antonín Váňa z pražské galerie Elephant.

Shodli jsme se, že černobílé i barevné snímky potřebují citlivý přístup po stránce řemeslné, výběru rámu i paspart. Již předem je však třeba ctít mezi nimi rozdíly.

Do čeho usadit fotografii

U černobílé fotky nemá adjustace barevností přebít snímek. Pozor, často žádaná černobílá pasparta není vždycky vhodná. Daleko lépe, decentněji a jemněji vypadá fotografie ve světlé paspartě, zvláště v kombinaci se stříbrným rámem.

Barevný snímek nabízí více možností. Barevnost rámu lze kombinovat s barevnými motivy na fotce. Ale i zde platí, že méně je někdy více. Takže s barvami opatrně, abychom je nepřekombinovali. Proto volíme klidnější odstíny.

Požadavky budou patrně jiné k běžnému snímku z rodinné dovolené nebo události a fotografiím od Sudka, Drtikola, ale také třeba od Kusčynského či Saudka. „To je sice pravda, ale správný rámař by neměl k rodinné fotce přistupovat jako k něčemu horšímu, než jsou díla věhlasných autorů. Jsme řemeslníci a ne kunsthistorici“, zdůrazňuje Antonín Váňa.

Nezapomeňme, že léta uchovávaná rodinná fotka, i když třeba nevalné technické kvality, má pro vlastníka kolikrát úplně jinou hodnotu než snímek od slavného autora. Vzpomínka a památka na někoho se penězi poměřovat nedá a vyčíslit také ne.

„Obě skupiny fotek proto dostávají stejnou péči – tedy nekyselé materiály na podklad a pasparty a UV skla,“ ujišťuje odborník. Při výběru rámu se však přihlíží i k významu díla, takže může dojít k velkým rozdílům.

Ani nejdražšího strýčka si pravděpodobně nebudeme dávat do ručně vyrobeného rámus plátkovým stříbrem nebo platinou. Sudka či Drtikola pravděpodobně ano.