Loni se v Praze prodalo 4972, 5015 či 5033 nových bytů. Taková čísla nabízely prvních měsících letošního roku developerské společnosti Skanska Reality, Ekospol a Trigema. Tyto rozdíly způsobila odlišná metodika, kterou jednotlivé firmy používaly. Zatímco jedna do prodaných počítala i byty, které si někdo závazně zarezervoval, jiná do statistiky promítala pouze ty opravdu prodané.

Tento rozdíl by měl nyní zmizet. Představitelé výše uvedených společností se totiž budou pravidelně setkávat a před zveřejněním vlastní statistiky hlavní ukazatele trhu porovnají a zkorigují. Podle šéfů tří developerů jednotné informace přispějí k lepší srozumitelnosti. „Poskytovaná data mohou být zároveň vnímána jako objektivnější, neboť se na nich shodly tři nezávislé společnosti," uvedli ředitelé Ekospolu, Trigemy a Skanska Reality ve společném prohlášení.

Jako prodané nyní budou ve statistikách podle dohody figurovat pouze takové byty, které budou v cenících developerů vedeny jako prodané, případně z ceníků zcela zmizí. Naopak všechny ostatní statusy, jako například „volný", „zadaný" či „rezervovaný", zařadí byt do celkové nabídky volných bytů.

Nabídkovou cenu za metr čtvereční si však i nadále bude každý developer počítat individuálně. „Metodiky výpočtů se liší a každá z nich přináší na problematiku jinak přínosný náhled," tvrdí developeři.

Průměrná cena bytu, kterou uvádí jednotlivé společnosti, se tak i v budoucnu může lišit až o tisíce korun za metr čtvereční. Některý developer totiž do ceny započítává například i celou rozlohu balkonu či lodžie, jiný pouze polovinu. Cenu také výrazně ovlivní, zda se do ní zahrne i případné parkovací místo, zahrádka nebo sklep.