Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Střecha musí mít svou váhu

Každý dům má svou střechu. Některý plochou, jiný pultovou a další sedlovou. Na všech je však krytina. Je jedno, jakou si tam dáme? Není. Záleží na ceně, kvalitě, barvě, stavebních předpisech, ceně a v neposlední řadě i na její hmotnosti.

20.2.2017
SDÍLEJ:

StřechaFoto: Shutterstock.com

Pokud stavíte nový dům, projektant vám přesně podle vašich preferencí navrhne krov, který roznese váhu střešní krytiny na celý dům. U nového domu je tedy nejméně starostí, protože zodpovědnost za střechu přenecháváte odborníkovi, jeho zkušenostem a výpočtovým programům. Ten vezme v úvahu objemovou hmotnost krytiny i všech dalších složek, převládající větry, zatížení dalšími konstrukcemi, vhodnost vámi vybraného typu krytiny v závislosti na skladbě zateplení, a to vše zformuluje do výsledného projektu.

Vítr
Přesné určení zatížení a z toho odvozené přichycení tašek se vypočítá dle ČSN EN 1991-2-4 Zatížení konstrukcí – Zatížení větrem, její součástí je i mapa větrných oblastí České republiky. Ze zatížení konstrukce vychází i průřezy použitých střešních latí. Průřez latí se stanoví s ohledem na hmotnost a sklon krytiny, vzdálenosti krokví a klimatickou oblast. Minimální průřez je však 30 x 50 mm. Průřez kontralatí se stanoví na základě požadavků větracího průřezu a únosnosti, minimálně však musí být 50 x 30 mm (optimum je 50 x 50 mm).

U rekonstrukcí to tak jednoduché není. Velmi jednoduše se může stát, že budete v podkroví stavět nové pokoje a při té příležitosti se rozhodnete pro přeložení střechy. Ostatně špatným stavem krytiny trpí podle odborníků téměř 2/3 nerekonstruovaných domů, starých mezi 30 a 40 lety. Tehdy se používaly mnohdy nekvalitní materiály nebo u domů stavěných svépomocí se používaly materiály z bouraček, druhé kategorie apod. Nezřídka jsou tak vidět prorezivělé plechové střechy, z eternitu s jedovatým azbestem či pálené tašky, které se loupou jak perník.

A tak přichází na řadu nová krytina s kompletní výměnou spodních konstrukčních prvků, zatěsnění, odizolováním… A mnohdy do toho vstoupí stavební úřad, že sice byla střecha plechová, ale vzhledem k místním zvyklostem si musíte pořídit střechu skládanou. Nebo je to i naopak. Máte na střeše bobrovky v korunovém ložení a chcete stavbě odlehčit, tak plánujete dát na střechu plech. Je to možné?

Zatížení

Proč střechy tak rády létají? Protože na ně působí vítr. I těžká střešní krytina, jako je betonová taška, může v určitých případech být ze střechy sfouknuta. Je to dáno aerodynamikou, která nepůsobí na střechu jen tlakem -- s tím se střecha vyrovná, ale hlavně podtlakem (tedy sáním). Kupříkladu při větru na okapovou stranu střechy vzniká největší podtlak na spodních rozích návětrné strany a u hrany hřebene na závětrné straně. Střecha tak v tomto případě je jako sukně -- vítr do ní fouká sice ze strany, ale výsledkem je, že ji nadzdvihne. Tomu musí být přizpůsoben jak krov, tak i samotná krytina.

Kladební předpisy tašek říkají, že mohou být do sklonu střechy 45° loženy volně. Nad tuto hodnotu musí být upevněna každá třetí taška, nad 60° každá taška a nad 75° musí být tašky přichyceny i příčně. Ve všech případech se ale přichytávají tašky okrajové, v úžlabích, řezané, u otvorů a na okapové hraně.

Přečtěte si: Zpátky do hospod. Lidé se vrací k točenému pivu

Mezi lidmi pak panuje názor, že plechová střecha je jasný kandidát na to, aby při větším větru odletěla k sousedům. Ano, je nejlehčí, tudíž svislé zatížení od samotné krytiny je nejmenší. Ovšem skladba střechy (viz dále) není jen o samotném plechu. Odborníci říkají, že plechová střecha, která odlétne, je střecha špatně udělaná. Je to střecha od nějakého místního „fachmana", který nerespektuje všechny technické požadavky. Ti, kteří o střechách něco vědí, počítají například s tím, že spojovací materiál se může ve dřevu velmi rychle uvolnit, protože dřevo vlivem vlhkosti a teploty pracuje. Je tedy třeba zajišťovat propojení plechu a podkladu vícestupňově.

Další zatížení střechy je sněhovou pokrývkou. Je třeba si uvědomit, že střechu můžete mít, jak chcete lehkou, ale to nejtěžší vám na ni stejně napadá v zimě. Výpočet zatížení od sněhové pokrývky musí zohledňovat lokalitu, kde dům stojí. Používá se takzvaná sněhová mapa (www.snehovamapa.cz). Odborníci pak nadimenzují krov a také určí, zda je třeba se sněhu ze střechy co nejrychleji zbavovat (kluzká s co nejmenším třením), nebo naopak zde je vhodné na střechu dávat sněhové zábrany, které sníh nahoře udrží a nenechají ho spadnout a případně zničit okapy nebo dokonce někoho zranit.
Zatížení, které mnoho lidí nenapadne, je tepelné. Sluneční záření dokáže střechu rozpálit tak, že pod krytinou byste mohli v klidu uvařit oběd. Nejvyšší teploty v tomto případě vykazují plechové krytiny, ovšem jejich tepelná setrvačnost je menší. U tašek betonových nebo pálených můžeme hovořit v případě červených barev o teplotách někde kolem 70 °C, což je asi o deset méně než v případě plechu. U tmavých barev se dostáváme i o deset stupňů výš. V rámci střech tak musíme počítat i s technologií odvětrání. Další zatížení střechy je mechanické (například od krupobití) či chemické, ale o nich dnes hovořit nebudeme. Nám jde o hmotnost.

Mohlo by Vás zajímat: Propad počtu vydaných stavebních povolení: lidé na ně čekají často několik let

Autor: Jan Čech

20.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
11

Alkohol nezletilým prodali v 16 brněnských obchodech, zjistili inspektoři

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
1 33

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Slovenský talent Jozef Karika láká do temných hvozdů

Po Strachu přichází Trhlina. Nakladatelství Argo pokračuje ve vydávání knih mimořádného slovenského talentu Jozefa Kariky a po loňském hororu Strach servíruje další šílenstvím prodchnuté dobrodružství ze slovenských hor. Na Strach navíc kniha přímo navazuje. Nikoli však tak, jak by si mohl čtenář myslet.  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT