Psi jsou neoddělitelnou součástí společnosti Yoggies a její firemní kultury. I na poradách tam bývá sedm osm lidí a spolu s nimi čtyři až pět psů. A jak jinak – pes byl i na začátku podnikatelského nápadu, díky kterému vznikla úspěšná firma vyrábějící například probiotické jogurty a další zdravá krmiva pro zvířata.

„Když byl náš Roxík ještě štěně, sežral v lese něco jedovatého. Měl obrovské potíže, protože mu jed spálil celé zažívání, což ovlivnilo jeho trávení na dlouhou dobu. Kvůli tomu jsem přemýšlel, co bych pro něj mohl udělat speciálního, abych mu pomohl. A tak vznikl náš první produkt – jogurt pro psy,“ připomíná začátky Jiří Švihálek.

Nevyvážená strava a špatné výživové návyky mohou mít na celkový zdravotní stav mazlíčka velký dopad:

Pokud majitelé nedbají na zdravý jídelníček svých čtyřnohých mazlíčků, na zdraví zvířete se to podepíše
Kvalitní krmivo je pro psa důležité. Špatná strava může vést k různým potížím

O jogurty měli zájem nejprve jeho sousedé, pak se rozjela výroba a prodej ve větším měřítku. Dalším produktem byly granule lisované zastudena, protože v Yoggies chtěli dostat živá probiotika i do hlavního krmiva pro psy a kočky.

„Hledal jsem výrobce, který by dokázal zpracovat moje receptury, protože jsem na to neměl výrobní halu. Našel jsem ho až v Německu. Pomohl mi snížit teplotu zpracování základních surovin a lisovat je za studena tak, aby v koncovém produktu byla probiotika. Tak vznikly naše zdravé granule, které u něj vyrábíme dodnes,“ vysvětluje dále majitel Yoggies.

Nabídka krmiva je široká. I toho kvalitního

Češi podle agentury Nielsen ročně utratí za jídlo pro pejsky, kočičky a další miláčky zhruba 6 až 8 miliard korun. Nabídka na trhu je přitom skutečně široká. V Yoggies si zakládají na tom, že pro své granule používají kvalitní maso, které pomalu suší, následně ho rozemelou nahrubo a přidávají do něj bylinky nebo třeba rýžové vločky. Výsledné granule pak lisují bez přidání chemie, lepidel a dochucovadel. Suroviny berou z místních menších biofarem, dodavatele masa v potravinářské kvalitě mají ale i v jiných zemích Evropy.

„Zajímavý příběh je u mléka, které používáme do jogurtů. Kravské mléko bereme z české biofarmy, ale ovčí mléko dovážíme sušené až z Nového Zélandu. U nás totiž není dostatek ovčího mléka. Navíc ovečky v Krkonoších asi spásají nějakou bylinku, kvůli které se nám jejich mléko někdy „zdrclo“, takže raději používáme to sušené z Nového Zélandu,“ říká v Byznys kafe Jiří Švihálek.

Zdražování se v uplynulých letech nevyhnulo ani odvětví krmiv a doplňků pro zvířata:

Krmení psů. Ilustrační snímek
Češi na krmivech pro své psy nešetří. Navzdory zvyšujícím se cenám

V Česku už má Yoggies také vlastní továrnu, kde pracuje bezmála padesát zaměstnanců. Dělají v ní vařenou potravu, pamlsky a jiné doplňky. Firma dnes prodává svá krmiva v Česku i v zahraničí většinou přes svůj e-shop, ale i přes některé klasické kamenné obchody s nabídkou produktů pro zvířata.

„Nyní pracujeme intenzivně na rozšíření naší kuchyně a také na nejnovější produktové řadě syrové i vařené potravy. A také propagujeme pestrou potravu pro zvířata, protože máme laboratorně i mezi pejskaři ověřeno, že stejně jako u nás, u lidí, je pestrá potrava to, co podporuje zdraví psů,“ přibližuje ještě další plány Švihálek.

Jsou kočky a psi vybíraví a mají nějaké speciální chutě? Proč nejsou krmiva Yoggies dostupné v obchodních řetězcích? A jak firma bojuje s konkurencí a co dělá pro spokojenost svých zákazníků? Také to a mnohé další zajímavosti přiblížil v pořadu Byznys kafe Jiří Švihálek, majitel firmy Yoggies. Podívejte se na celý videorozhovor, který moderuje šéfredaktor centrální redakce Deníku Jan Klička.

Zdroj: Deník/Jakub Vítek