FlixBus přinesl v roce 2017 do České republiky svůj vlastní model autobusové dopravy, který je postavený jako franšíza. Co to znamená a jak to funguje v tomto oboru přiblížil hned na úvod pořadu Byznys kafe Pavel Prouza, ředitel společnosti FlixBus pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

„Nemusíme přímo kupovat autobusy a zaměstnávat řidiče, ale na každém trhu se domluvíme s menšími až středně velkými autobusovými dopravci, kteří třeba dříve jezdili zájezdové trasy, a kteří se přidají do našeho systému a my se s nimi dohodneme, jakou linku budou jezdit. Máme k tomu pro ně jasně daný standart kvality a toho, jak má vypadat autobus a jak se má chovat řidič. A my v rukou držíme celé plánování sítě, ať už je to tady v Česku, nebo kdekoliv jinde ve světě,“ vysvětlil Prouza.

Hostem dalšího dílu Byznys kafe je generální ředitel společnosti BlueBen Leopold Benda
Lidé i obce mohou ušetřit za elektřinu. Komunitní energetika v ČR nabírá na síle

Nejvytíženější trasy, na kterých FlixBus v Česku jezdí, jsou nyní třeba Praha–Plzeň nebo Praha–Brno. Před covidem to byly i linky více spojené s turistikou, jako Praha – Český Krumlov nebo Praha – Karlovy Vary.

Než společnost otevře nějakou novou linku, dělá si nejprve podrobnou datovou analýzu pro danou trasu.

„Máme na to speciální tým, který se věnujeme síťovému plánování, a ten leží celý den v datech a mapách a vyhodnocuje možnosti. Díky tomu letos přidáme několik nových spojů spíše do menších měst v Česku, jako je třeba Klášterec nad Ohří. Nedávno jsme také začali jezdit nově do Nového Jičína a do Příboru,“ přiblížil šéf FlixBusu.

Na komfort se musí čekat 

Zajímavé nové linky podle něj v současnosti směřují i z Česka do přímořských lokalit u Baltu. Tam začaly zelené autobusy jezdit už loni, a to především do destinací v Polsku. A je o ně velký zájem, proto letos přibydou další cílová místa v této oblasti, jako třeba německý ostrov Rujána.

„Naší snahou je nejen zavádět nové trasy, ale také přinášet co největší komfort cestujícím. Soustředíme se tedy na to, aby byly v autobusech pohodlné sedačky, aby v nich měli i vyšší lidé dost místa na nohy. Důležitá je pro české zákazníky i dojezdová doba a dochvilnost, nebo také wifi,“ uvedl dále Pavel Prouza.

Martin Mucha, spoluzakladatel a šéf platformy Igluu, byl hostem videopodcastu Byznys kafe.
Realitní makléř musí nabízet lepší služby i kupujícím, říká šéf platformy Igluu

Pořízení nových a komfortních autobusů je ale podle Prouzy v poslední době složitější než dříve. Trh se potýká s dlouho čekací lhůtou i vysokou cenou nových strojů. Čekací doba na objednaný autobus se protáhla zhruba na deset až dvanáct měsíců. A výrazně vzrostla i cena – zatímco dříve stál běžný autobus od kvalitního výrobce kolem čtvrt milionu euro (přibližně 6 375 000 korun), nyní ho pořídíte o několik desítek tisíc eur dráže.

A jak vidí Pavel Prouza budoucnost autobusové dopravy? „Obrovským tématem jsou alternativní paliva. Osobně mi přijdou zajímavé vodíkové autobusy, tam ale zatím narážíme na nedostatečnou infrastrukturu. U nás proto budeme v blízké době více používat autobusy na bioplyn, kde není tak obtížné vybudovat potřebnou infrastrukturu,“ konstatoval ještě ředitel společnosti FlixBus pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Jak ovlivňuje jízdné rostoucí cena paliv a dynamická cenotvorba jízdného? Jaké zajímavosti jsou spojené s cestováním FlixBusem v dalekých zemích, jako jsou Chile, Brazílie nebo Indie? A bude u nás někdy jezdit i Flix vlaky? Také to a mnohé další zajímavosti v pořadu Byznys kafe přiblížil Pavel Prouza, ředitel společnosti FlixBus pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Podívejte se na celý videorozhovor, který moderuje šéfredaktor centrální redakce Deníku Jan Klička.

Zdroj: Deník/Jakub Vítek