Pět zraněných, dvě zdemolovaná auta a dvouhodinová uzavírka – to je účet vážné dopravní nehody, která se stala v pátek 26. listopadu na frekventované silnici I/33 z Hradce Králové do Náchoda. Bohužel je jen jednou z mnoha, tento hlavní tah plný polských kamionů patří mezi nejnebezpečnější silnice 1. třídy v Česku. Podle údajů Portálu nehod se na její 41kilometrové trase nachází hned devět rizikových míst, kde se často bourá. Za poslední dva roky zde došlo k 74 nehodám, které stály 48 lidí zdraví, nebo dokonce život.

Zrádné silnice 1. třídy

Příběh silnice 33, která je součástí mezinárodního tahu spojujícího Prahu s Varšavou, Pobaltím a Helsinkami, by mohl mít šťastný konec. Úsek z Hradce Králové do Jaroměře totiž na sklonku minulého roku nahradila dálnice. Jenže obchvat samotné Jaroměře kvůli majetkovým sporům stále nestojí, a tak tranzitní doprava směřující na Náchod a dále do Polska musí z dálnice sjíždět už před městem. A na sjezdu u Semonic kvůli změněné přednosti v jízdě dochází k dalším tragickým autonehodám.

Nerespektování přednosti v jízdě patří k vůbec nejčastějším příčinám nehod na českých silnicích. Co do počtu nehod i zranění drží prvenství nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky. Alarmující je také počet případů, kdy se řidič plně nevěnoval řízení vozidla. A velmi častým prohřeškem českých šoférů je nedodržování bezpečné vzdálenosti.

Rizikové Ústecko

Nejvíce rizikových míst se přirozeně nachází na komunikacích se silnou intenzitou provozu. Nepřekvapí tak, že v absolutních číslech vede Praha a Středočeský kraj, kterým vedou výpadovky z hlavního města. Po přepočtu na lidnatost ale vychází jako nejnebezpečnější region Ústecko. Za poslední roky zde došlo k 21 444 nehodám, což znamená 402 bouraček na sto kilometrů čtverečních a 2717 karambolů na sto tisíc obyvatel kraje.

Nehoda Jaromíra Jágra v Praze.
Jágr v Praze naboural do tramvaje. Myslel jsem, že je to můj konec, uvedl

Portál nehod, na kterém si může každý snadno dohledat místa, kde se nejčastěji bourá, neslouží jen řidičům. „Může sloužit i starostům, kteří zde mohou sledovat riziková místa včetně příčin a dbát nato, aby docházelo k jejich nápravě. Mohou si zde také dohledat podklady a argumenty s jejichž pomocí mohou obstát v rámci diskuzí o důležitosti investice do změn rizikových míst,“ uvádí Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.