Výprodejové šílenství v obchodech vystřídalo předchozí šílenství předvánoční. Deník se u té příležitosti podíval spolu s projektem Evropa v datech na to, jak jsou tuzemské i evropské domácnosti vybaveny. Výsledek?

České rodiny si žijí v relativně pěkně zařízených bytech a domech, běžné elektrospotřebiče má naprostá většina z nich. Platí totiž, že například pračku si nemůže dovolit, přestože po ní touží, jen 0,1 % oslovených tuzemských domácností.

Všude samá televize

Jak si stojí rodiny v jednotlivých krajích České republiky? Tak kupříkladu televizi, kterou řada lidí aktuálně mění kvůli přechodu na nové digitální vysílání, mají prakticky všechny domácnosti napříč všemi kraji.

Jen v Praze bylo procento domácností s televizí v roce 2016 (kdy podle statistiků ještě mělo smysl vybavení televizními přijímači sledovat) o poznání nižší. To se ale dá přisuzovat „póze“, že TV není v bytě potřeba.

Jen pro zajímavost – už v roce 1980 podle československého sčítání lidu vlastnilo televizor 89 % tuzemských domácností, ale barevný jen šest procent.

PRO INTERAKTIVNÍ VERZI INFOGRAFIKY KLIKNĚTE NA OBRÁZEK.

Kde se pere a kde suší

Také pračku můžete nyní slyšet prakticky v každém českém, moravském či slezském bytě. Ostatně už před čtyřiceti lety mělo elektrickou pračku 84 % domácností, ale automatickou jen 25 %.

Přibývá i rodin se sušičkou prádla – aktuálně ji má cca šestina domácností, zejména ve Středočeském a Karlovarském kraji.

Myčku nádobí má pak necelá polovina rodin. Výrazně nadprůměrný je jejich podíl na Karlovarsku a pak ve středních a jižních Čechách. Naopak „postaru“ ve dřezu nejvíce myjí nadále nádobí v Moravskoslezském kraji.

Internet je zásadní

Připojením k internetu v současnosti disponuje devět z deseti evropských domácností. Před deseti lety se přitom jednalo jen o šest z deseti. Česko poskočilo za posledních deset let z podílu 46 % na aktuálních 86 % připojených rodin.

Ostatně právě internet podle expertů nejvíce vypovídá o aktuálním blahobytu.

„Statistika vybavení elektrospotřebiči postupně ztrácí na relevanci,“ říká hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. „Naopak domácnosti bez internetu jsou více vyloučené ze společnosti, než pokud nemají například barevnou TV.“