Síť Evropských spotřebitelských center pomáhá zákazníkům řešit spory s podnikateli ze zemí EU, Norska a Islandu. Tuto síť zřizuje Evropská komise a tuzemská kancelář působí při České obchodní inspekci.

Aplikace mohou turisté z Česka využívat v situacích, jako byly nedávné bouře v oblasti Baltského moře, záplavy ve Slovinsku nebo požáry ve Středomoří. „Například ve všech typech dopravy mají cestující nárok na občerstvení zdarma, a to v množství, které odpovídá čekací době,“ sdělil ředitel Evropského spotřebitelského centra pro Česko Ondřej Tichota.

Masivní požár u chorvatského Šibeniku
Požár, nemoc, úrazy. Co dělat, když se dovolená v Chorvatsku změní v noční můru

Zároveň upozornil, že pokud je kvůli počasí zrušená plavba trajektem a očekává se odplutí trajektu po pominutí bouřek, lidé nemohou požadovat bezplatné ubytování v hotelu, jako je tomu u mimořádných situací v případě letecké, železniční nebo dálkové autobusové dopravy.

„Pokud byl spoj zrušen, mají cestující právo na přesměrování na náhradní spoj, ale také právo na vrácení jízdného. Odstoupením od smlouvy zaniká právo na občerstvení a v případě letu i na ubytování,“ doplnil Tichota.

Bezplatná pomoc

Aplikace také poradí s pronájmem vozidla či informuje o možnostech lékařského ošetření. Nebude-li možné nastalou situaci vyřešit jejím prostřednictvím, je v ní k dispozici kontakt na Evropské spotřebitelské centrum, které nabízí bezplatnou pomoc.

Aplikace nabízí také fráze ve 25 jazycích, se kterými je možné se obrátit na poskytovatele dané služby v zahraničí, či kontakty na ambasády. Zdarma je ke stažení na Google Play, v App Store a ve Windows Phone Store.