Evropský parlament ve svém usnesení o cyklodopravě totiž zaúkoloval Evropskou komisi, aby vytvořila podmínky k zvýšení počtu kilometrů ujetých Evropany na kole oproti současnosti na dvojnásobek. A to už do roku 2030.

„Cyklistika přináší řadu výhod: zlepšuje zdraví, snižuje dopravní zácpy a zpříjemňuje život ve městech,“ uvedla na jednání Evropského parlamentu předkladatelka usnesení europoslankyně Karima Delliová. „Až dosud ze strany institucí Evropské unie chyběl silnější signál, který by potvrdil zásadní roli cyklistiky pro naši společnost,“ uvedla francouzská europoslankyně.

Ilustrační snímek
Emise ze spalovacích motorů budou od roku 2035 zpoplatněny, shodla se EU

„Jízdní kolo je relativně levný dopravní prostředek, který si může dovolit většina občanů a který podporuje udržitelné hospodářství,“ zní jeden z argumentů rezoluce přijaté na předminulém plenárním zasedání. Dalším pak byl, že by cyklistika, respektive cyklodoprava, mohla v Unii poskytnout práci až dvěma milionům lidí.

Evropský parlament také v tomto usnesení vyzval Brusel, aby rok 2024 vyhlásil Evropským rokem cyklistiky. „Cyklistika by měla být uznána jako plnohodnotný druh dopravy,“ uvedl.

Češi ujedou dva kilometry denně 

Podle průzkumu společnosti Sazka z roku 2021 jezdí na kole pravidelně 82 procent Čechů, ale jen šest procent používá kolo na cesty do práce. Evropskou, či dokonce možná světovou úchylkou je pak převaha horských kol nad ostatními typy.

Ilustrační snímek
Evropa se vrací na bicykly. Bez nich globálnímu oteplení nezabrání

Průměrný Čech ujede na kole jen asi dva kilometry denně, přes tři kilometry 26 procent, více už jen každý osmý Čech. Takže s nárůstem o 100 procent požadovaným europoslanci to nebude problém.