„Děkuju všem, co se podíleli na výstavbě úplně nové dálnice D1 Praha–Brno, a taky děkuju moc všem řidičům za trpělivost. Úžasná práce všech stavařů, kteří při výstavbě za provozu prokázali neuvěřitelnou odvahu a často riskovali životy. Moc si jich vážím,“ pronesl na počátku října při zprovozňování posledního úseku dálnice dnes už dosluhující premiér Andrej Babiš.

Jedinou připomínkou podílu Evropské unie byla na Babišově Twitteru z dálky vyfocená fotografie billboardu (viz foto), který o podílu financování EU na výstavbě dálnice informoval. I v oficiální zprávě Úřadu vlády ČR byla velmi stručná zmínka o unijních fondech až na samém konci.

Zemní plyn - Ilustrační foto
Za šílené ceny plynu může Rusko i příliš rychlé oživení ekonomiky

Kancelář Evropské komise v Praze vydala proto zprávu, kde tento podíl připomněla: „V Česku se od roku 2010 postavilo či zmodernizovalo 436 kilometrů dálnic, z toho 335 km spolufinancovaly evropské fondy. Jen za posledních deset let dala EU na stavbu českých dálnic 68 miliard Kč,“ napsala kancelář Komise. „Na opravenou D1 šlo z EU 16 miliard Kč. Unie tak přispěla k modernizaci 136 kilometrů dálnice z celkových 164. Peníze z EU putují i do výstavby dálnice D3, D6 a dalších klíčových dopravních tepen. Ve většině případů pokrývají 80 procent nákladů projektu,“ dodala.