Na úrovni Evropské unie se touto problematikou v minulé Evropské komisi věnovala česká eurokomisařka Věra Jourová, která měla ve svém portfoliu mimo jiné právě ochranu spotřebitele. Pod jejím vedením vznikla směrnice o nekalých obchodních praktikách, kterou musí do svých zákonů zapracovat i jednotlivé členské státy. Měly by tak učinit do listopadu příštího roku, účinnost nových předpisů by měla nastat od konce května roku 2022.

„V parlamentu už několik měsíců leží dvě související předlohy, novela zákona o ochraně spotřebitele a novela zákona o potravinách, kde se tato evropská směrnice duplicitně zavádí,“ řekl Deníku předseda správní rady Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal.

Nová úprava by měla napříště zabránit tomu, aby se v různých zemích nemohly pod stejným názvem výrobky s různým obsahem. „Ze srovnávacích testů vyplynulo, že celkem devět procent potravin, které jsou prezentovány jako stejné v celé Evropské unii, mělo rozdílné složení. U těchto výrobků byla přední strana obalu totožná, ale jejich složení se lišilo,“ uvedla Milada Hrabánková z ministerstva průmyslu a obchodu. „Pokud se složení vydává za totožné, ale je rozdílné, tak to spotřebitel nemůže poznat,“ konstatovala.

Podle obchodníků za dvojí kvalitu mohou nadnárodní výrobní korporace. Řetězce tvrdí, že nemají sílu složení dodávaného výrobku v Česku s výjimkou privátních značek ovlivnit. Výrobci zase upozorňují, že je na evropském trhu například kvůli chuťovým preferencím obyvatel různých států prakticky nemožné v různých zemích vyrábět identické výrobky.

Malé obchody se obávají, že by měly nést odpovědnost za kvalitu prodávaného zboží, i když ji nijak nemohou ovlivnit. Vliv mají pouze na kvalitu svých privátních výrobků. „Za dvojí kvalitu ostatních výrobků by jednoznačně měli nést odpovědnost výrobci nebo dodavatelé sami. Je nespravedlivé sankcionovat obchodníka za něco, co nemůže ovlivnit,“ řekl Deníku předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) Pavel Březina.

Nedotažená metodika

Někteří odborníci se obávají, že ani nová evropská úprava problém nevyřeší. Podle Miroslava Koberny z Potravinářské komory není dotažena metodika jednotného postupu kontroly ve všech členských zemích. „Je tu velké riziko, že si jednotlivé členské země s touto problematikou poradí úplně rozdílným způsobem, což může vyvolávat další problémy na trhu,“ uvedl Koberna.

Předseda sněmovního podvýboru pro ochranu spotřebitele Patrik Nacher (ANO) míní, že by nejsnazší cestou k lepší ochraně spotřebitele bylo posílení mimosoudních orgánů řešících spotřebitelské spory, například Českého telekomunikačního úřadu, České obchodní inspekce či finančního arbitra. „Souvisí to s postavením spotřebitele, protože využití mimosoudního orgánu je rychlejší než u soudu a není to tak drahé,“ uvedl Nacher.

Definitivní řešení potíží s dvojí kvalitou neočekává ani Sdružení českých spotřebitelů. "Výroba a obchod pochopitelně mají odlišné názory na to, kdo je případným viníkem, a dozorové orgány s tím určitě budou mít práci," dodal Dupal.