Proto budou muset provozovatelé koloběžek mít nově sjednané povinné ručení. Nařizuje to Motorová směrnice Evropské unie. „Byla to jen otázka času, kdy kvůli rostoucímu počtu nehod s případným odškodněním pro poškozeného, přijde Evropská unie s podobnou regulací a návrhem na efektivnější náhradu škody poškozeným,“ říká ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Členské státy musí unijní směrnici zakotvit do svých zákonů tak, aby začala platit od ledna roku 2024.

Elektrické koloběžky. Ilustrační snímek
Brázdí ulice i chodníky. Neukáznění jezdci na elektrokoloběžce ohrožují chodce

Problémy s neukázněnými elektrokoloběžkáři jsou ve městech takřka na denním pořádku. Jednu hrůzostrašnou situaci zachytily nedávno bezpečnostní kamery v Pardubicích. Dvojice jedoucí po chodníku na elektroběžce si bezstarostně povídá. Jeden z dvojice si vůbec nevšimne cyklisty jedoucího po cyklostezce a srazí jej. Nehoda skončila odřeninami a pohmožděninami. Naštěstí pro viníka, tedy muže na ekoloběžce.

„Každý vidíme, že ve městech počet elektrokoloběžek vzrůstá, a to i s přispěním rozšiřujících se sdílených služeb, které poskytují jejich půjčení. Mnohem častější je nebezpečí srážky a tím pádem také riziko závažného poškození zdraví. Zde může být částka za odškodné až ve výši milionů korun,“ upozorňuje Matoušek.

Právě odškodné je hlavní příčinou vzniku unijní směrnice. Jejím zavedením se totiž zásadním způsobem mění vyplácení peněz za škody na zdraví či majetku. Zatímco nyní musí poškozený vymáhat vše sám, za bez mála půl druhého roku to již bude dělat pojišťovna. Vše bude fungovat na stejném principu jako u motorových vozidel.

Již dávno neplatí, že největšími hazardéry s životem za řídítky motocyklů jsou čerství držitelé řidičského oprávnění
Nejproblematičtější motorkáři? Mladé a nezkušené přeskočili čtyřicátníci

„Pojištění bude fungovat stejně jako aktuálně povinné ručení na mopedy. Očekáváme, že elektrokoloběžky budou podobně rizikové jako právě nyní kategorie mopedů. Cena nového pojištění bude výsledkem konkurenčního boje o zákazníky mezi pojišťovnami,“ podotýká Matoušek. Částka za povinné ručení mopedů se nyní pohybuje kolem osmi set korun za rok.

Pouze pro silné motory

Unijní nařízení se striktně nevztahuje na všechny elektrokoloběžky. Oddychnout si mohou majitelé „běžných“ ekoloběžek se slabším motorem. Platit naopak budou muset majitelé všech elektrických koloběžek a také segwayů s rychlostí přes pětadvacet kilometrů za hodinu. Poplatku se nevyhnou, ani pokud jejich stroj dosáhne rychlosti přes čtrnáct kilometrů a zároveň váží nad pětadvacet kilogramů.

Výjimku dostala rychlá elektrokola. Důvodem je pouze doplňková funkce motoru; tedy kolo se bez fyzické aktivity uživatele nerozjede a neudržuje konstantní rychlost. Nicméně i když evropský předpis elektrokola vynechává, zároveň dává členským zemím možnost výjimku zrušit.

Elektrické koloběžky. Ilustrační snímek
Elektrokoloběžky zaplavují česká města. Přibývá ale i závažných úrazů

Například v Německu či Francii musí mít majitelé elektrokol už nyní sjednáno povinné ručení. A bude tak i nadále. „Bude potřeba na tuto skutečnost pamatovat a například při cestách na dovolenou s elektrokoly se pro tyto účely řádně pojistit,“ upozornila na serveru opojisteni.cz právnička České asociace pojišťoven Lucie Žulavská.

Pojištění

Pojišťovny apelují na uživatele elektrokol a ekoloběžek, aby situaci nikterak nepodceňovali a pojistili se. Některé pojišťovací domy nabízí konkrétně zaměřené produkty, většina doporučuje mít sjednané Pojištění odpovědnosti v běžném občanském životě.

„Za relativně nízké pojistné slouží k náhradám újem způsobených členy domácnosti v souvislosti s rozmanitými činnostmi nebo vztahy v běžném občanském životě,“ uvedl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Naopak největší tuzemská Generali Česká pojišťovna nabízí krytí škod už jako součást autopojištění. „Ze zkušeností totiž víme, že řidič bývá zpravidla také cyklistou. Nemluvě o tom, že počet těch, kteří využívají alternativně nebo přímo v kombinaci s řízením auta právě jednokolky, koloběžky a kola, v posledních letech dramaticky narostl,“ sdělil mluvčí Jan Marek.