Poslanci budou ve čtvrtek hlasovat o zprávě, kterou připravil Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin. Nové nařízení Euro 7 podle Evropského parlamentu aktualizuje stávající limity pro emise výfukových plynů, například oxidy dusíku, pevné částice, oxid uhelnatý a amoniak. A zavádí nová opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a ke zvýšení životnosti baterií.

Státy chtějí zmírnění

Před rokem navrhla Komise přísnější normy emisí látek znečišťujících ovzduší pro vozidla se spalovacími motory bez ohledu na použité palivo, tedy ono Euro 7.

Ministři EU schválili normu Euro 7. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu. Ilustrační foto
Ořezané Euro 7 dá šanci automobilkám. Ale ještě není hotovo

Zpřísnění bylo ale tak tvrdé, že by podle automobilek výrazně prodražilo výrobu aut se spalovacími motory. Proti se postavily členské státy, které normu zmírnili fakticky na stávající platnou normu Euro 6 a připustily jen několik málo výjimek.

Návrh stanoviska Evropského parlamentu, který ve výborech prosadil zpravodaj, český europoslanec Alexandr Vondra, jde podobným směrem. Není však jasné, zda se návrh, relativně vstřícný k evropským automobilkám, podaří prosadit i při hlasování celého parlamentu. Poté přijde na řadu vyjednávání s členskými státy.