Bude šestatřicet dní na cestě, projede všech dvacet šest zemí Evropské unie, kde se zastaví na stovce nádraží a ujede dvacet tisíc kilometrů. Vlak s názvem „Connecting Europe Express“, který minulý týden vyrazil z Lisabonu. Po svých klikatých toulkách zeměmi Evropské unie má přes Lublaň dorazit do Paříže. 

Symbolika této zvláštní trasy je v tom, že jde o tři hlavní města zemí, které po sobě předsedají Evropské unii, přičemž Slovinsko, které převzalo šéfování Evropy po Portugalsku, bude předsednictví koncem roku předávat právě Francii.

Sídlo Agentury pro evropský globální navigační satelitní systém GNSS (GSA). Ilustrační snímek
Praha se stala vesmírným centrem EU. Přinese to miliardy

Další rozvoj železniční dopravy má hrát důležitou ve snaze Evropy omezit co nejvíce emise skleníkových plynů, kterých tento druh dopravy vytváří při přepravě zboží i lidí mnohonásobně méně, než automobilová dopravy.

„Železnice formovala naši bohatou společnou historii. Železniční doprava však představuje i budoucnost Evropy. Je to způsob, jak můžeme zmírnit změnu klimatu a napomoci hospodářskému oživení po pandemii, neboť takto vytváříme uhlíkově neutrální odvětví dopravy,“ uvádí evropská komisařka pro dopravu AdinaValeanová.

Nejen různé rozchody kolejí

Mapa cestyMapa cestyZdroj: Evropská komise

Jenže málokdo si uvědomuje, že právě na železnici ještě zdaleka vše nefunguje hladce, je tu spousta omezení a cestování vlakem přes země EU i doprava zboží po železnici jsou stále velice komplikované. 

„Silné evropské železniční odvětví má zásadní význam pro dosažení cílů EU v oblasti klimatu. V současné době existuje v přeshraniční železniční dopravě příliš mnoho technických překážek a v Evropě je velmi složité provozovat vlakové spojení přes státní hranice,“ uvádí výkonný ředitel rakouských spolkových drah Andreas Matthä, který je zároveň šéfem Společenstvím evropských železničních a infrastrukturních podniků (CER).

„Musíme i nadále přesouvat nákladní dopravu ze silnice na železnici, zajišťovat efektivní služby pro každodenně dojíždějící osoby a rozšiřovat mezinárodní dálkovou osobní železniční dopravu o denní i noční spojení,“ dodává Matthä.

Stavba dálnice D11 v úseku Hradec Králové - Jaroměř
Plán obnovy: Ministři zemí EU schválili 180 miliard pro Česko

O tom, že tomu tak skutečně je, svědčí i to, že vzhledem k různému rozchodu kolejí v Evropě budou vlak „Connecting Europe Express“ ve skutečnosti tvořit tři vlaky – „iberský“ vlak, standardní vlak a pobaltský vlak – které se na trase potkají. Po Česku se vlak bude pohybovat 23. - 26. září po trase Ostrava, Břeclav, Brno, Praha, Plzeň.

Zelená pro Evropu.Zelená pro Evropu.Zdroj: DeníkZelená změna u vás: Každá třetí koruna, kterou v příštích letech získá Česko z evropských fondů, by měla jít na změnu naší země v ekologicky šetrnější stát. Jde o mnoho desítek miliard, které by měly pomoci omezit změny klimatu. Deník vám pod logem „Zelená pro Evropu“ přináší ve spolupráci s EURACTIV.cz příběhy z oblasti ekologie a zkoumá, koho a jak se může tato změna dotknout a jak ji dobře využít.