Výzkumná organizace PAQ Research letos v dubnu upozornila, že ani po roce není do českých kolektivů dobře začleněno téměř 60 procent ukrajinských dětí. „Téměř třetina nemá žádné české kamarády,“ konstatovala výzkumnice Martina Kavanová. Mnohé základní školy říkají, že na jejich integraci nezbývá čas, neboť i samotná výuka cizinců je náročná práce navíc.

Najdou se ale školy, které v tom nevidí problém a kromě ukrajinských žáků integrují i jejich rodiče. Jedna z nich stojí uprostřed panelového sídliště Dubina v Ostravě. „My nejsme prestižní škola. Sídlíme na okraji Ostravy, chodí k nám děti ze sociálně slabých rodin, žáci s různým znevýhodněním. Své místo si tedy musíme budovat jinak,“ vysvětlila zástupkyně ředitelky ZŠ Václava Košaře Tereza Petrová, jež má na starosti granty a projekty.

Právě jimi se snaží zdejší devítiletku pozvednout a otevřít žákům nové obzory. „Někteří nebyli jinde než v Ostravě,“ dodala.

Dostat děti ven

Ředitelka Radka Palátová popsala, že se hlásí do grantových výzev a většinu peněz se snaží dávat do vzdělávacích a volnočasových aktivit. „Je pro mě důležité dostat děti ze sídliště a ukázat jim, že život může být i jiný,“ vysvětlila.

Pro žáky prchající před ruskou invazí zaplatili z grantů dvě ukrajinské učitelky. A také víkendové výlety, týdenní zájezdy či příměstské tábory a zdejší pedagogy, kteří se dětem věnují ve svém volném čase. Do výjezdů zapojili ukrajinské rodiče, kteří pomohli s dozorem a komunikací. „Jezdili s námi i čeští spolužáci, vytvořili jsme jednu partu. Ukrajinští rodiče získali klid, že u nás jsou děti v bezpečí. Mnozí přišli za dramatických okolností, pocit bezpečí je pro ně zásadní,“ zdůraznila Petrová.

Jak vyřešit problémy s malou školní docházkou ukrajinských teenagerů? Hlavní je věnovat jim čas a energii:

Jaroslav Jirásko
Zdárná integrace ukrajinských dětí se naší zemi neskutečně vrátí, říká pedagog

Společně si jeli zalyžovat do Jeseníků i Beskyd, zhlédnout výstavu Tutanchamon v Brně či si prohlédnout Národní muzeum v Praze. Podívali se také do Tater v rámci výměnného zájezdu se školou v Tatranské Lomnici nebo do Chorvatska.

Ředitelka si pochvaluje zájem, domácí přípravu i docházku ukrajinských dětí. Tedy věci, s nimiž se u některých českých rodin potýká. K dobré integraci podle ní pomáhá i fakt, že vedení školy přispívá na školní akce nejen Ukrajincům, ale i znevýhodněným českým dětem. Odpadá tedy nevraživost či závist.

Společně u punče

Čeští i ukrajinští rodiče se spolu s dětmi sešli ve vestibulu školy, kde se konal vánoční jarmark. Chodbami se rozléhaly koledy, voněly upečené sladkosti a vánoční punč, který zrovna dovařily učitelky, děti prodávaly vánoční výrobky. Přišla se podívat i Elena, maminka šesťáka Timura.

„Je to super škola, za jejich přístup jsem vděčná,“ vyzdvihla. Nadšená je i z tolika školních akcí. „Díky nim se Timur rychle naučil česky. A to mi ze začátku říkal, že ničemu nerozumí a neví, jak to tu zvládne,“ pochvalovala si.

Vánoční jarmark ZŠ V. Košaře:

Zdroj: Deník/Zuzana Hronová

Důležitým článkem ve zdárné integraci jsou ukrajinské učitelky Olha Zubyk a Mariya Kolodnytska. Olha je vystudovaná učitelka historie, která už před válkou pracovala v Česku. Po ruské invazi si odjela pro syna k prarodičům na Ukrajinu a odvezla ho do Ostravy.

Když ho hlásila sem na základku, vedení zjistilo, že je učitelka, a nabídlo jí místo. „Ukrajinské rodiny byly ze začátku ve stresu, nevěděly, co dál. Říkala jsem jim, ať se nebojí, že jim se vším pomůžeme. Teď vidí, že se situace na Ukrajině nelepší, a musí tu plánovat pro své děti budoucnost,“ vylíčila.

Ukrajinská maminka Elena (vlevo) nedá na  učitelku Olhu Zubykovou  (vpravo) dopustit. 'Bez ní bychom byli ztraceni,' usmívá se na ni vděčně.Ukrajinská maminka Elena (vlevo) nedá na učitelku Olhu Zubykovou (vpravo) dopustit. „Bez ní bychom byli ztraceni,“ usmívá se na ni vděčněZdroj: Deník/Zuzana Hronová

Z přístupu ostravské školy je Olha nadšená. „Je nádherné, co se tady děje. Na společných výletech se všichni rychle skamarádili,“ dodala. Zpočátku chodila do tříd a pomáhala všem ukrajinským žákům. Nyní pomáhá jednotlivcům, kteří něco nezvládají, nebo nově příchozím z Ukrajiny.

Když má ředitelka Radka Palátová odpovědět, zda je jejich recept přenositelný i do dalších škol, říká: „Buď chcete, nebo nechcete. Žádné jiné kritérium neexistuje. A když chcete, tak najdete zdroje i kantory, které motivujete, aby tomu věnovali svůj volný čas, a náležitě je ohodnotíte.“

V červnu 2023 navštěvovalo až 90 procent žáků z řad ukrajinských uprchlíků českou základní školu:

V červnu 2023 navštěvovalo až 90 procent žáků z řad ukrajinských uprchlíků českou základní školu, téměř 70 procent předškoláků chodilo do školky a jen něco přes polovinu mladistvých mělo místo na střední škole. Ilustrační snímek
Začlenit se do české společnosti zvládla jen polovina ukrajinských dětí

Za zdárnou integraci získala škola Cenu evropského občana, udělovanou Evropským parlamentem. Palátové ji v Bruselu předávala místopředsedkyně této evropské instituce a patronka ceny Dita Charanzová. „Projekt je příkladem neuvěřitelné solidarity. Velmi si vážím paní ředitelky a všech učitelů, kteří dětem z Ukrajiny pomáhají zařadit se do běžného života v Česku. Mám radost i z českých žáků, jaké přátelské prostředí dokázali ukrajinským dětem vytvořit,“ uvedla pro Deník. Podle ní se ostravské škole povedl mistrovský kousek, jež může být vzorem pro další školy v Evropě.