Není to zákaz aut se spalovacími motory. Ale v konečném důsledku to ke konci dnešních aut na benzin a naftu zřejmě po roce 2035 povede.

Ve čtvrtek po deváté hodině večer se objevil na twitteru českého předsednictví nadšený výkřik „Deal!“ „Toto je první odsouhlasený návrh z balíčku Fit for 55,“ uvedl ve zprávě mluvčího Stálého zastoupení ČR při EU Dmitrij Černikov. Na fotografii, která je k textu připojena, se nejvíce směje místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, odpovědný za prosazení této klimatické reformy.

Ilustrační snímek
Konec spalovacích motorů: EU se shodla na omezení prodeje od roku 2035

A skoro nejméně český velvyslanec Jaroslav Zajíček, který má tuto část agendy předsednictví v Bruselu na starosti.

Jednání „trialogu“, které dospělo pod českým předsednictvím k až překvapivě rychlému úspěšnému konci, se vedou mezi zástupci Evropské komise, Evropského parlamentu a členskými státy. Za ně se k přijatelnému kompromisu mezi všemi zúčastněnými snaží dojít právě představitel členské země, která EU předsedá. Tedy nyní Česka.

Už na konci minulého týdne čeští diplomaté signalizovali, že dohoda je blízko. „Vypadá to, že se nám tam podaří prosadit pootevřené dveře pro auta se spalovacími motory. Na to tlačilo především Německo,“ uvedl zdroj z předsednictví.

Automobilky budou muset do roku 2035 skončit se spalovacími motory.
PŘEHLEDNĚ: Konec spalovacích motorů. Co čeká na řidiče v příštích letech

To skutečně v návrhu dohody schválené trialogem obsahuje. „Českému předsednictví se však podařilo uhájit důležitý bod pozice Rady EU, tedy otevřít možnost prodávat nové automobily se spalovacím motorem jako alternativu k elektrickým vozidlům. A to za předpokladu, že budou poháněny výhradně klimaticky neutrálními palivy,“ uvedl český ministr hospodářství Jozef Síkela.

Problémem je, že syntetická paliva jsou dnes tak drahá, že jde pouze o teoretickou možnost. Ostatně směrnice výrobu aut se spalovacími motory vlastně vůbec nezakazuje. Pouze zatěžuje taková auta daní na emise, která je zřejmě prodraží natolik, že budou po roce 2035 kvůli velmi vysoké ceně neprodejná.

Automobilky jsou pro 

„Dnes to nejsou výrobci aut, kdo má se směrnicí problém. Ti většinou říkají, ať to rozhodneme, ať se mohou na přechod na elektromobilitu připravit,“ uvádí jeden vysoký bruselský diplomat.

Elektromobil. Ilustrační snímek
Konec spalovacích motorů. Europarlament odhlasoval zákaz prodeje od roku 2035

Problémy jsou především v chudších zemích EU s „přípravou“ obyvatelstva a také infrastruktury pro elektromobilitu. Proto má EU podle návrhu směrnice v roce 2026 posoudit stav příprav na přechod na elektroauta a podle toho buď cíl v roce 2035 ponechat, nebo čas na odchodu od benzinu a nafty prodloužit.

I to považuje české předsednictví za úspěch.