Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Příprava zahradní techniky na jaro

Jaro se blíží mílovými kroky a již brzy budou na zahradách rašit zárodky nové vegetace. Ani se nenadějete a tráva, keře a větve stromů dorostou v teplém a na déšť bohatém období do takových výšek, že bude nutné je zkrotit.

28.2.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Na to vše budete potřebovat zahradní techniku, která přes zimu odpočívala v kůlně. Ti svědomitější si stroje ošetřili už před začátkem zimy a budou je moci bez průtahů ihned používat. Ale ani vy ostatní neztrácejte hlavu. Příprava zahradní techniky po vrtošivé zimě není nijak složitá, jen je potřeba zkontrolovat důležité části stroje. Zde je několik rad jak postupovat a na co si dát pozor!

Jak na elektrickou sekačku

Ti z vás, kteří používají elektrickou sekačku, mají jarní přípravu daleko jednodušší. Předsezónní kontrolu začněte vnějšími viditelnými částmi. Zůstala na sekačce zaschlá tráva nebo dokonce hlína z předchozí sezóny? Očistěte ji speciálním kartáčem na sekačky, který štětinami odstraní nánosy špíny, ale sekačku nepoškodí ani nepoškrábe. Sběrný koš na trávu se nebojte opláchnout čistou vodou a tak zbavit veškerých nečistot a prachu. Podívejte se, zda je nůž sekačky v dobrém stavu a dostatečně nabroušen, případně ho nabruste pomocí brusky. Bez ostrého nože byste toho moc neposekali. Zanedbaná sekačka, která stála celou zimu bez povšimnutí, bude potřebovat také promazat šroubové spoje vazelínou a utáhnout. Kromě toho se zaměřte i na přívodní kabel. Může se stát, že je porušen a vy se vystavujete zbytečnému nebezpečí. V takovém případě si raději pořiďte nový.

Jak na benzínovou sekačku

Předsezonní příprava benzínové zahradní sekačky obnáší stejný postup jako výše zmíněné sekačky elektrické, ale je rozšířena o pár dalších kroků. Soustřeďte především na kontrolu srdce stroje - tedy motoru. Abyste sekačku kompletně připravili, zaměřte se na 4 základní oblasti – vzduchový filtr, olej, svíčky a palivo:

Výměna filtru

Jednou z nejdůležitějších věcí je kontrola „plic“ sekačky – vzduchového filtru. Bez toho by se příprava stroje na sezónu nemohla obejít. Filtr je totiž jedna z nejvytíženějších částí, která se také nejvíce opotřebovává. Pokud výměnu zanedbáte, filtr se zanese a motor nebude mít dostatečný přísun čistého vzduchu. Tím se mimo jiné zvyšuje i spotřeba paliva. Po jak dlouhé době se tedy má filtr vyměnit? Čas výměny je u každého stroje specifický, sami musíte posoudit, podle používání sekačky, kdy už je filtr natolik zanesený, že žádá výměnu či vyčištění. Čistit se mohou pouze filtry pěnové (molitanové), které můžete opláchnout pod vodou s pomocí jaru. Papírové filtry se vždy kupují nové, protože se při čištění porušují mikropóry a nečistoty by směřovaly do motoru.

Výměna oleje

Vezměte si k ruce měrku a zjistěte, kolik oleje zbývá v nádrži. Pokud je jeho množství nedostatečné, doplňte ho na správnou hladinu dle rysky. Olej je potřeba vyměnit minimálně jednou za sezónu, vše záleží na tom, jak často sekačku používáte. Raději hladinu oleje kontrolujte i v průběhu sezóny a pravidelně doplňujte. Používají se vždy speciální oleje, které jsou určeny pro zahradní techniku. Výrobci zahradní techniky v naprosté většině v návodu uvádějí, jaký druh oleje se hodí pro váš typ motoru.

Kontrola svíček

Pokud nejsou svíčky v dobrém stavu, sekačku se vám nepodaří ani nastartovat. Svíčky proto kontrolujte i v průběhu sezóny, a pokud jsou již příliš zanesené, raději je vyměňte za nové a mějte je vždy v zásobě připravené. Jen mírně zanesené kontakty svíček můžete očistit drátěným kartáčem.

Kontrola paliva

Posledním krokem v přípravě stroje před sezónou je kontrola paliva. Sekačka, která stála celou zimu v garáži, může mít problém s nastartováním motoru. Vinu nese většinou voda, která byla do paliva vtáhnuta. Zde existují dvě řešení. Zbytek paliva v nádrži můžete zcela vyčerpat a znovu naplnit novým palivem, nebo dolít zbylé palivo až po okraj, aby voda neměla žádný prostor na srážení. Dobrým pomocníkem v těchto případech bývá stabilizátor, který se trychtýřem určeným na palivo přidává do nádrže.

S přípravou techniky začněte raději včas, abyste zjistili případné nedostatky. Jen tak budete připraveni čelit bujné vegetaci na vaší zahradě. Pokud zmíněné rady poctivě dodržíte, stroje se vám odvděčí bezchybnou službou a dlouhou životností.

Tip odborníka:

Olej se nemění pouze jednou za sezónu, ale i v závislosti na používání stroje. U každého výrobku je uveden jiný údaj, a proto se vždy informujte, kdy výměnu doporučuje výrobce právě vašeho zahradního stroje. Většinou je vhodná po 25 hodinách provozu. Doporučuji vyměnit olej již po 5 hodinách provozu u nového stroje,“ radí Petr Dvořák z plzeňského OBI marketu.

Více najdete na www.obi.cz.

Autor: Redakce

28.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Sousedík u zlínského krajského soudu. Zproštěn viny.
6

Hrozilo mu dvanáct let za šíření HIV. Soud ho zprostil viny

Ponorka A.R.A. San Juan
AKTUALIZOVÁNO
1 4

Bouchání do stěny. Námořnictvo možná zachytilo ztracenou ponorku

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Jemná, zdvořilá a distingovaná dáma. Tak působila Jana Novotná letos na jaře, když poskytla rozhovor několika médiím včetně Deníku. Novináře přivítala svým typickým úsměvem a v elegantním krátkém sestřihu.

Slovenský talent Jozef Karika láká do temných hvozdů

Po Strachu přichází Trhlina. Nakladatelství Argo pokračuje ve vydávání knih mimořádného slovenského talentu Jozefa Kariky a po loňském hororu Strach servíruje další šílenstvím prodchnuté dobrodružství ze slovenských hor. Na Strach navíc kniha přímo navazuje. Nikoli však tak, jak by si mohl čtenář myslet.  

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Za druhé světové války tisíce japonských dobrovolníků narukovaly k pilotům kamikaze. Ti se pak s letadly plnými výbušnin vrhali střemhlav na spojenecké lodě. Současná anketa britské stanice BBC ukazuje, že díky vlivu nacionalistů se sebevražední letci v očích nové generace opět stávají hrdiny.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT