O co jde? Vemte je na výlet na Osoblažsko a svezte je slavným bradavickým expressem. Tedy alespoň jeho věrnou kopií. Právě ta totiž brázdí koleje úzkorozchodné trati z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy.

Pohádkový parní vlak je také v současné době jedním z třinácti hlavních taháků kampaně Moravskoslezského kraje s názvem Máme světový kraj.

Zdroj: Youtube

S novou marketingovou kampaní chce Moravskoslezský kraj nastartovat místní turismus. 

Miliardové ztráty

Kvůli koronavirové pandemii a opatřením, jež následovaly, se zastavil prakticky celý svět. Velké ztráty tak počítá například cestovní ruch. Na severní Moravě a ve Slezsku jen za tři měsíce dosáhly několika miliard.

„Sice máme stejný počet nakažených koronavirem jako před dvěma měsíci, to ale neznamená, že bychom neměli žít. Proto jsme připravili kampaň Máme světový kraj, kterou chceme nastartovat turismus v regionu,“ uvedl hejtman Ivo Vondrák.

Pozvi kámoše do kraje

Hlavní myšlenkou kampaně je představit místa v kraji, které jsou spjaty se známými světovými lokalitami nevšedními příběhy, ale hlavně podobou. Raduňka tak turistům „nahradí“ zámeček ve Francii, Balerův mlýn připomene Holandsko, Slezské Rudoltice pak slavné Versailles.

V rámci kampaně startuje i výzva na sociálních sítích, ve které budou představovat svá oblíbená místa osobnosti regionu. Jako první představil hejtman Kozmické louky:

Zdroj: Youtube

Další na řadě je zpěvák Mirai Navrátil. Zapojit se může i široká veřejnost v soutěži Pozvi kámoše do kraje, která bude probíhat na Facebooku a vítěz získá deset tisíc korun na výlet po regionu.

Krize zastavila rekord

Kraj loni zaznamenal příjem z cestovního ruchu v hodnotě deseti miliard a překročil hranici milionu ubytovaných návštěvníků. „Leden a únor letošního roku byly rekordní. Nebýt koronaviru, měli bychom zaděláno opět na krásná čísla,“ zalitoval David Karčmář, ředitel společnosti Moravian-Silesian Tourism, pod jejíž taktovkou kampaň vznikla.

Krize plynoucí z celosvětové pandemie zasáhla turistický ruch opravdu velmi tvrdě. Podnikatelé měli přijít až o pět a půl miliardy, veřejné rozpočty o další dvě. V ohrožení je více než tři tisíce pracovních pozic.

„Velký problém mohou mít hotely. Obsazenost není taková, jak je prezentováno. V horských střediscích jsme na 40 až 80 procentech, ve městech je to tragické kolem deseti procent. Hotely třeba v Ostravě jsou přitom obrovské, mají moc personálu. Pokud nepřijde pomoc vlády, v cestovním ruchu se bude propouštět,“ prohlásil náměstek pro cestovní ruch a regionální rozvoj Jan Krkoška.

Vstupné zdarma

„I proto jsme vytvořili dotační program na prodloužení sezony, chceme investovat 60 milionů do vstupenek zdarma. Přidaná hodnota je, že návštěvníci budou tankovat pohonné hmoty, jíst, budou se chtít ubytovat. Vše se tak nastartuje rychleji,“ doplnil Krkoška.

Provozovatelé turistických atraktivit z regionu tak budou moci od 2. do 12. července žádat o dotaci, díky které nebudou turisté muset platit vstupné. Výši příspěvků určí tržby za září a říjen 2019 s patnácti procenty navíc.

Atraktivity s tržbami pod 55 tisíc mohou očekávat třicet procent navíc. Už nyní je jisté, že se zapojí například hrady Hukvaldy a Sovinec, zámek v Bruntále, Kosárna Karlovice či Muzeum Šipka. „Chceme, aby spolu atraktivity trochu soutěžily, snažily se lidi nalákat,“ dodal Vondrák.

Výběr z hlavních lákadel MS kraje

Proč cestovat daleko, když v našem regionu máme mnoho krásných, přímo světových, míst! To je hlavní myšlenka kampaně „Máme světový kraj“. Ta na stejnojmenném webu v současné době láká na 13 hlavních míst Moravskoslezském kraje - kromě již v úvodu zmíněné osoblažské úzkokolejky. Přinášíme malý výběr:

HEŘMANICKÝ RYBNÍK jako Penang, Malajsie - kousek Asie v ostravském hávu:

Okolí Heřmanického rybníka je místem, které překvapí. Kousek jihovýchodní Asie, o kterém neví ani mnozí Ostravané, připomíná scenérie rybářských domků levitujících na vodě z malajského ostrova Penang.

Jedinečná SLEZSKÁ HARTA jako Jezerní oblast, Anglie:

Krásná příroda, vyhaslé sopky dokreslující scenérie, pohnuté osudy místních obyvatel. S troškou fantazie snad v dálce uvidíte Johanku z Arku, jak cválá na koni k vodnímu hradu. Proč Johanku z Arku? Na Slezské Hartě se totiž natáčel velkofilm Johanka z Arku. Svého času v okolí vyrostly kulisy středověkého město, Milla Jovovich zde v roli francouzské hrdinky sváděla bitvy a natáčení řídil z režisérského křesla Luc Besson. 

Dílo výstředního šlechtice - SLEZSKÉ RUDOLTICE jako Versailles, Francie:

Víte, co mají společného zámky ve Slezských Rudolticích a Versailles ve Francii? Na první pohled snad vzájemnou podobu. Buďte si však jistí, že rudoltické sídlo nabízí stejně výstřední příběhy a neuvěřitelné historky, kterými by se rád pochlubil i sám král Slunce ve Versailles.

BAZILIKA ve Frýdku-Místku jako Lurdy, Francie:

Máte rádi tajemné příběhy, na které je lidský rozum krátký? Takové na vás čekají ve Frýdku-Místku u baziliky Navštívení Panny Marie. Tomuto místu se říká Slezské Lurdy. Stejně jako nejznámější poutní místo ve Francii je opředeno pověstmi o zázračných uzdraveních a nevysvětlitelných zjeveních.

BÍLÁ OPAVA jako Medvědí stezka, Rakousko:

Lákají vás horské výstupy mezi divokými vodopády a strmými skalami? Nehledejte daleko. Tak jako má Rakousko svou Medvědí soutěsku, která láká turisty ze všech koutů světa, tak mají i Jeseníky Bílou Opavu.

Přehled všech 13 lokalit najdete v přiložené fotogalerii.