Jedná se také o Doupovskou dráhu mezi Kašticemi, Krásným Dvorem a Kadaní a Švestkovou dráhu mezi Mostem, Libčevsí a Lovosicemi. „Nostalgické vlaky jsou velkou atrakcí nejen pro turisty, ale hlavně pro děti. Měly by jezdit pomalu, aby si cestující stihli důkladně prohlédnout krajinu. Vlaky by mohly zastavovat v obcích, kde by na cestující čekal zajímavý program. To je ale otázka dalšího jednání s obcemi, kterými tratě prochází," naznačil hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.

Provoz zaplatí úspora z autobusů

Provoz turistických linek by měl stát Ústecký kraj nanejvýš 12,2 milionů korun. Ty ušetřil díky veřejné soutěži na nové autobusové dopravce. „Ve skutečnosti by to mohlo být i mnohem méně, pokud například objednáme menší počet vlakových spojů, než s kterým počítá původní návrh," vysvětlil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek.

Předběžné jízdní řády lokálek už jsou připravené. O víkendech by na koleje měly vyrazit několikrát za den. Zbývá už jen sehnat dopravce, kteří se o chod šesti tratí budou starat. „Chceme jednat také s městy a zjistit, kdo z dopravců by byl schopen zabezpečit provoz. Pravděpodobně se ale nakonec přikloníme k formě soutěže," doplnil Komínek.

Oživení turistického ruchu

Na vybraných linkách kraj v minulosti přestal objednávat linkovou dopravu. Přilehlé obce pak začaly ze svého a s krajským příspěvkem financovat provoz o letních prázdninách. Výsledkem bylo oživení turistického ruchu, některé vlaky jezdí zcela vytíženy.

Všechny turistické linky by se navíc měly stát součástí krajské dopravní sítě. „Na historické vlaky budou navazovat další spoje, aby se lidé mohli dostat i dál a nemuseli hodinu čekat na další přípoj," uvedla krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.

O posledním prázdninovém víkendu vyjedou letos lokálky naposledy. Kompletní jízdní řád najdou zájemci na stránkách www.severoceskedrahy.cz.