Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

I když máte hlouběji do kapsy, dojedete tam, kam chcete

Nedávno mne při návštěvě muzea husitství v Táboře fascinovalo, jak Jeroným Pražský, následovník Jana Husa, procestoval Evropu i ruské země. Chvíli na koni a chvíli vozem… Dnes máme rychlovlaky, autobusy a letadla. Jenže i tak nám vždy něco chybí: čas, příležitost a nejčastěji peníze. Pokud vám chybějí na cestování finance, vězte, že existují možnosti, jak se vydat vstříc nevšedním zážitkům a neutratit majlant.

26.6.2017
SDÍLEJ:

spolujízda, ilustrační fotoFoto: archiv Deníku.cz

Letadlem
Kdo se nechce vzdát výletů letadlem, musí sednout k internetu a hledat. Stačí zadat do vyhledávače sousloví „levné letenky" a počítač mu ihned vyplivne množství odkazů. Například na portálu cestujlevne.com lze výhodnou letenku najít kdykoliv. Levné letenky nabízí i letuska.cz, a to v rámci častých prodejních akcí, zejména v sekci mapa.letuska.cz, který vyhledává nejnižší ceny letenek pro následujících šest měsíců.

Jak říká ředitel „Letušky" Josef Trejbal: „Největší tlak na nízkou cenu je do destinací s vysokým denním počtem letů, například do Londýna. Obrovská vlna zájmu se ale vždy zvedne, když vypíšeme cenu zpáteční letenky do Bangkoku pod 10 tisíc korun. Kromě pro Čechy již běžných destinací aspirují v současnosti na skokany roku destinace jako Lisabon a Reykjavík, ze vzdálenějších cílů pak kambodžský Phnompenh." A přidává lákavou nabídku: „Když to zobecním, do Evropy prodáváme nejlevnější letenky pod 2 tisíce korun, do Afriky pod 4 tisíce, do Asie nebo USA pod 10 tisíc a do Austrálie pod 15 tisíc korun."

Vlakem i busem
Ani ti, kteří chtějí cestovat vlakem, nemusejí zoufat. Kupříkladu České dráhy nabízejí mezistátní jízdenky s názvem „Včasná jízdenka Evropa". Nejvýhodněji se dá nakoupit přímo v e-shopu na adrese cd.cz. Doba předprodeje začíná obvykle dva až tři měsíce před datem cesty, končí zpravidla jeden až tři dny před inkriminovaným termínem. Zkrátka – čím dříve jízdenku nakoupíte, tím levněji pojedete.

Tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský uvádí, že v nabídce jsou včasné jízdenky do obvyklých mezistátních stanic na území celého Německa, Rakouska, Slovenska, Maďarska, dále pak do vybraných stanic v Polsku, ve Slovinsku do Lublaně, v Belgii do Liége a Bruselu, v Dánsku do Kodaně, v Nizozemí do Amsterdamu a také do Curychu a dále kamkoliv do Švýcarska.

„Pro skutečné cestovatele patří mezi nejatraktivnější jízdenky do dánské Kodaně nebo belgického Bruselu. Tam si užijí rychlovlaky ICE, do Bruselu jízdu rychlostí až 300 km/h, a v případě Kodaně dokonce cestu trajektem. Tyto cesty jsou ale náročnější větším počtem přestupů a delší dobou jízdy," dodává Šťáhlavský.

Výhodné nabídky na cestování vlakem a autobusem má i společnost Student Agency. V rámci akčních nabídek lze na jejich portálu či u přepážek koupit jízdenky do evropských měst za velmi nízké ceny. Pokud si navíc cestující zakoupí tzv. kreditovou jízdenku a vloží na ni určitý obnos, může si cestu rezervovat (i bezplatně stornovat) online.

CESTOVAT, SEZNÁMIT SE A UŠETŘIT

V posledních letech je stále více vyhledávána forma sdíleného cestování, kdy si lidé po zaregistrování na specializovaném portálu mohou najít nebo nabídnout spolujízdu autem. Jak se komunita „spolujezdců" vytváří, vysvětluje Martina Čmielová, manažerka společnosti BlaBlaCar.

Jak funguje systém vašich služeb?
BlaBlaCar spojuje lidi, kteří chtějí cestovat do jiného města, a řidiče, kteří tam jedou. Cestují spolu a dělí se o jízdní náklady. Řidiči ušetří peníze za drahé pohonné hmoty a dálniční poplatky. Pro cestující je to levný způsob cestování, při kterém se seznámí s novými lidmi.

Kolik aktivních členů v současné době registrujete?
Máme přes 40 milionů členů, jsme už ve 22 zemích. Členové nás používají napříč zeměmi a spousta spolujízd je tak přeshraničních, přičemž je těžké zjistit, ve které zemi se člověk registroval a ke které zemi má tak náležet. Řidičů máme zpravidla jednu třetinu.

O které cesty je největší zájem?
V průběhu celého roku jsou nejfrekventovanějšími trasami české páteřní dálnice: Praha – Brno, Brno – Olomouc, Praha – Zlín. Do zahraničí, především kvůli práci, vyhledávají lidé trasy Praha – Bratislava, Brno – Vídeň nebo Praha – Mnichov. Během léta roste nabídka a obsazenost do letních cílových destinací jako Itálie, Chorvatsko či Francie.

Staráte se i o bezpečnost vašich klientů?
Bezpečné a důvěryhodné prostředí pro spolujízdu zabezpečujeme dvěma způsoby: členové se navzájem po jízdě ohodnotí a tím si budují důvěryhodný profil. A také máme hned několik způsobů jak ověřit identitu člena (telefon, e-mail, Facebook).

PROPOJENÍ S LIDMI, KTEŘÍ MAJÍ STEJNOU CESTU
Tři aktivní uživatelé spolujízdy vyprávějí, proč využívají spolujízdu, zda mají díky sdílenému cestování nějaký zábavný zážitek a coby poradili těm, kteří stále váhají.

„Často se jedná o velké ušetření nákladů. Jeli jsme například s přítelkyní z Olomouce do Budapešti, cestou jsme svezli asi čtyři spolucestující a celá cesta se nám v podstatě zaplatila. Kromě toho člověk při spolujízdě narazí často na otevřené lidi a dozví se spoustu zajímavostí z různých oborů.
Jako řidič je určitě dobré mít prvních pár jízd v režimu schválení spolucestujícího, který s vámi chce jet. Můžete tedy jednoduše odmítnout, pokud se vám něco nezdá. A určitě je dobré neslibovat šibeniční dojezdové trasy, navíc na D1."
(Jakub Dvořák, jednatel a zakladatel společností ZadejTisk.cz, Supervazby.cz a Bepositive.cz)

„Pokud se nečekaně vypravím na služební cestu, tak je fajn zkusit najít spolucestujícího, čas lépe uběhne a peníze se taky hodí. Spolujízdu využívám i pokud se s partnerkou vydáme na delší výlet.
Je dobré předem si se spolucestujícím domluvit varianty, které mohou nastat během kolony či problémů na cestě. Zjistit, jaké má možnosti zdržení, zda mu tím nezpůsobíte problémy. Také je vhodné si prohodit před jízdou pár zpráv, napoví totiž, kdo s vámi chce cestovat.
(Patrik Kočí, středoškolský pedagog, Gymnázium a Střední odborná škola, Nový Jičín)

„Cestuji mezi dvěma domovy, jedním je vesnička u Brna a druhým německý Ingolstadt. Autobusem nebo vlakem to vychází na čtyři přestupy. Hledala jsem jinou variantu, a našla – propojit se s lidmi, kteří mají stejnou cestu.
Nejprve jsem měla obavy sedat k někomu do auta. Ale uklidnilo mne, že se jízda vždy registruje přes portál. Dají se také psát a dohledat recenze. Pro cestujícího je důležité číst pozorně popis jízdy, a další informace ohledně příjezdového a dojezdového místa. Nejpraktičtější je při registraci řidiči zavolat a ujasnit si, co je potřeba.
(Veronika Tomanová, cestovatelka a autorka blogu VeronikasAdventure.com)

Autor: Denis Drahoš, Ilona Smejkalová

26.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jana Novotná (uprostřed) dostala jako první Češka Cenu za vynikající výkony ve Fed Cupu.
14

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
7 23

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Studenti vyzpovídali uchazeče o Hrad. Nejvíce je přesvědčil Jiří Drahoš

/VIDEO, ANKETA/ Netradiční debatu s prezidentskými kandidáty uspořádal v pondělí Deník. Šestice uchazečů o Pražský hrad diskutovala ve vlaku z Prahy do Ústí nad Labem a zpět. 

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT