„První takovou situací je začátek prázdnin na školách,“ říká Igor Sirota z ÚAMK. Z tohoto hlediska tak bude i letos nejnabitější přelom června a července, kdy začíná letní volno nejenom dětem u nás, ale i v Rakousku, na Slovensku a ve Slovinsku. V Chorvatsku pak prázdniny začínají už v půlce tohoto měsíce.

Infografika„Největší nápor na silnicích mířících na jih vytvoří v termínu od 1. až 4. července Němci, kde letní volno žáků startuje v celkem osmi spolkových zemích,“ dodává Sirota.

Existuje podle něj ještě jeden důvod, proč hned na začátku prázdnin nezamířit přes našeho jižního souseda k Jadranu, a tím je Velká cena F1 Rakouska, která se koná na konci června. Ze stejného důvodu odborníci nedoporučují vyrazit na cestu v prvních srpnových dnech, kdy se uskuteční Velká cena silničních motocyklů v Brně a závody F1 v Maďarsku. Totožný termín znamená, že trasa PrahaBrnoBratislava a případně dále do Maďarska bude naprosto neprůjezdná.

„S nemalými dopravními komplikacemi bude třeba počítat i v závěru školních prázdnin,“ varuje Libor Budina z Autoklubu ČR. Ty v Chorvatsku, Maďarsku, na Slovensku či v Polsku končí zhruba ve stejném termínu jako u nás. V německých spolkových zemích je jejich konec rovnoměrně rozprostřen přes celý srpen.

Problematické trasy 

Cestu může zkomplikovat i stav českých a moravských silnic a dálnic. Podle místa bydliště lze v zásadě volit jen tři trasy: dálnice D1 na Brno, směr na Dolní Dvořiště nebo dálnici na Rozvadov. „Na D1 je v dané chvíli pět zásadních omezení a zúžení, ale právě od prázdnin přibudou další dvě, tudíž budou stavební práce probíhat letos na největším počtu úseků,“ říká Sirota.

Jen na trase Praha - Brno se bude jednat o celkem 71 kilometrů, z toho nejdelší úsek omezení Velký Beranov Měřín má 15 kilometrů. Jen při cestě po D1 tak naberete při dodržování povolených rychlostí až hodinu zpoždění.

Další problém čeká motoristy na silnici I/52 u Pasohlávek při cestě přes Novomlýnskou nádrž. Omezení potrvají přinejmenším ještě během letošní turistické sezony. Objížďka je možná přes Břeclav nebo Znojmo. Tyto trasy jsou ale delší.

Ani cesta směrem na České Budějovice není bez problémů, vzhledem k výstavbě dálnice D3 a obchvatu krajského města. „Po Čechách tedy nejklidněji pojedou turisté ze západních Čech trasou na Rozvadov,“ upřesňuje ÚAMK.

Jak v Rakousku

Tradiční a nejčastěji využívanou trasou je jak pro Pražany, tak Moraváky trasa z Brna na česko-rakouské hranice a dále na Vídeň, Graz po dálnici A2. Na této trase napočítáte v létě celkem čtyři omezení, ale v drtivé většině jde jen o krátké úseky.

V případě jižní trasy z Lince po dálnici A9 je rovněž třeba počítat s určitými omezeními. Jedná se o výměnu starého betonového povrchu ve dvou úsecích, ale zajištěn je vždy průjezd ve dvou byť zúžených pruzích. Větší problémy se zatím neočekávají. Naopak zlepšení přinese otevření obou tubusů série tunelu Klaus u města Liezen.

Zásadně se pak oproti loňsku zlepšila cesta přes Slovinsko, kde byla dokončena dálnice A4. „Pravda, na chorvatské straně na dálnici A2 ještě v úseku 5 km pokračuje provoz jen v jednom směru,“ říká Sirota. Nicméně z Prahy až například k Čechy oblíbené Makarské bezmála celou trasu pojedete po dálnici.

Pozor na mýto

Při cestě přes Slovensko, Maďarsko, Rakousko a Slovinsko je nutné si zakoupit dálniční známku, jejíž cena se pohybuje ve stovkách korun. V Chorvatsku se pak platí mýtné, jehož cena se liší podle vzdálenosti. Lze ji snížit za pomoci ENC krabičky. Stojí zhruba 421 korun.