"Lze předpokládat, že obraz bude zapůjčován na Kupkovy významné výstavy, retrospektivy a podobně, takže jej lidé ještě uvidí," uvedl Dospěl. Podle informací ČTK vlastní dílo čeští sběratelé.

Dvoudenní výstavu provázejí přísná bezpečnostní opatření. Obraz přivezla profesionální přepravní agentura specializovaná na přepravu uměleckých děl, na vše dohlížela bezpečnostní služba. Obraz je za krytem z plexiskla a je pod stálým dozorem. Lidé mohou k němu přistupovat postupně v omezeném počtu, takže se ve výstavní síni Františka Kupky a Luboše Sluky tvoří dlouhá fronta.

Progresivní jazyk

Obraz je protějškem k malbě Plochy příčné l, která má téměř shodný formát a je ve sbírce Národní galerie v Praze. Vzájemně se prolínající diagonálně vertikální a horizontální plochy byly Kupkovým oblíbeným kompozičním tématem.

Plochy příčné II z roku 1923 jsou jednou z nedůležitějších děl Kupkovy tvorby a ukázkou progresivního výtvarného jazyka, kterým Kupka značně předstihl vývoj světového malířství. Obraz namaloval ve Francii a v roce 1946 ho věnoval svému pražskému příteli za pomoc s retrospektivní výstavou v pražském Mánesu. V roce 1968 byl součástí velké Kupkovy výstavy ve Valdštejnské jízdárně, pak se vytratil z povědomí veřejnosti a 50 let jej nikdo neviděl. Stále ho vlastnila rodina původního majitele až do aukce, kdy se letos 26. května 2019 vydražil.

"Obraz má nesmírnou sílu. Je to jedna ze zásadních prací Františka Kupky," uvedla historička umění Anna Strnadlová z galerie Kodl. Podle ní dílo promlouvá ke každému jinak, barvami, abstrakcí i jakousi levitací tvarů.

Společně s Vasilijem Kandinským, Pietem Mondrianem či Fernandem Légerem je Kupka považován za jednoho ze zakladatelů abstraktní malby. Narodil se v roce 1871 v Opočně, ale převážnou část života strávil ve Francii, kde také v roce 1957 zemřel.