Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do Dolomit na ferraty! Nemusíte být zrovna horolezec

Lákají vás hory a vysokohorské výstupy? Obdivujete horolezce, ale na tento sport si z řady důvodů netroufáte? Nemusíte být smutní, existuje kompromis mezi obojím, jímž je lezení po takzvaných zajištěných cestách nazývaných via ferrata (Itálie) nebo klettersteig (Německo, Rakousko). Za nimi vyjíždí, mnohdy i několikrát do roka, čím dál více našinců. Nakonec, třeba z Karlovarského kraje to je do rakouských Alp či italských Dolomit takříkajíc co by kamenem dohodil. Například v Cortině d'Ampezzo jste klidnou jízdou včetně přestávek za osm hodin.

13.8.2013
SDÍLEJ:

Za adrenalinovými zážitky ve skalních masivech Dolomit vyjíždí do Itálie čím dál více Čechů.Foto: Foto Deník Vladimír Meluízn

Zajištěných cest nazývaných via ferrata či klettersteig jsou desítky, od těch nejlehčích až po extrémní vyžadující nejen kondici a znalost abecedy horolezectví, ale i odolnost vůči závrati. Ferraty uznává i řada lidí, kteří se věnují hlavně klasickému horolezectví. Via ferraty jsou podle nich ideální variantou pro ty, kteří milují hory se vším, co k nim patří, a přitom se z nějakého důvodu nestali horolezci.

Crossover mezi vysokohorskou turistikou a horolezectvím

Jsou jakýmsi mezičlánkem mezi vysokohorskou turistikou a horolezectvím, pro které ovšem mohou být i startovací plochou. Zajištěné cesty vnímají jako možnost relativně bezpečného pohybu v místech, kam by se průměrně zdatný jedinec bez závratí, ovšemže s kvalitní doporučenou výzbrojí a výstrojí normálně vůbec nedostal.

Moderně vedené a pravidelně udržované via ferraty v Alpách jsou opravdu nádherné a přinášejí těm, kteří jimi stoupají do výšek, skutečně nezapomenutelné zážitky. To ale pouze za předpokladu, že člověk, i když jde „jen" o ferratu, nepodcení přípravu, počasí a hory vůbec.

Na ferratách v Rakousku je mnohem více jištění, italské trasy jsou mnohem více sportovnější. Navíc divoké a nenapodobitelně krásné scenérie Dolomit snad musí učarovat každému.

Jak se vlastně na „železné cesty" dostat a jak se vybavit a připravit? V současnosti to není tak složité. Obrovským informačním zdrojem je například internet, kde lze objevit řadu stránek věnovaných výhradně via ferratám. Je také řada cestovních kanceláří, které se na ferraty orientují. Vlastní příprava potom není tak náročná. Vybavení si lze i půjčit.

Nováček by měl absolvovat kurzy

Znalci ale důrazně varují před tím, aby se na ferraty, zvláště ty těžší, pouštěli lidé bez jakékoliv zkušenosti. K tragickým pádům tu sice nedochází často, ale hrozí tu stejně jako při klasickém lezení. Nováček by měl například absolvovat kurzy, jež nabízejí některá lezecká centra, nebo se na zajištěnou cestu vydat v doprovodu zkušeného lezce. Pokud nic nepodcení, potom se může připravit na fantastické zážitky nejenom z vlastního lezení, ale zejména po výstupu na vrchol hory.

Via ferraty od těch nejlehčích až po extrémní lze najít třeba v oblasti italského jezera Lago di Garda. Vybrat tu nejhezčí je ale prý těžké. Každá je jiná, nenapodobitelná a má své kouzlo. Kromě hlavních horských skupin v Dolomitech a Alpách, ať už je to Tofana, Sorapiss nebo Dachstein, nabízí desítky překrásných zajištěných cest rovněž Brenta, Vincentinské Alpy či Julské Alpy.

První via ferraty v Česku u Semil

V Česku dosud via ferraty chyběly. První vznikla letos u Semil a stoupá vzhůru skalním masivem z údolí Jizery a pod ní vede slavná Riegrova stezka. Via ferrata dostala jméno Vodní brána a stará se o ni stejnojmenné občanské sdružení. První bio ferrata pak vzniká pod hradem v Bečově nad Teplou na Karlovarsku.

Zajištěné cesty jsou trasy v náročném horském terénu, vybavené trvale jistícími fixními lany, žebříky, železnými stupačkami, případně i dalšími umělými pomůckami. Tyto úpravy mají zvýšit bezpečnost lezců a zpřístupnit atraktivní vysokohorský terén turistům, aniž by museli absolvovat klasické horolezecké výstupy.

I na ferratách ale čekají kolmé či převislé stěny nebo vzdušné traverzy. Obtížnost ferrat se označuje barvami (modrá je nejlehčí a černá nejtěžší) nebo písmeny od A do E.

Historie je stará 150 let

Tradice zajištěných cest je stará téměř 150 let. První ferraty vznikaly často pro vojenské účely a usnadňovaly postup vojákům bojujícím na vrcholech hor.

Vytvoření první klasické ferraty je zaznamenáno v roce 1843 a směřovala na vrchol Hoher Dachstein v Rakousku.

Další klasická zajištěná cesta byla vytvořena v roce 1869 na Grossglockner a od roku 1880 se začínaly objevovat krátké zajištěné úseky ve východních stěnách Brenty.

Všechny tyto zajištěné cesty byly dílem Rakousko-německého alpinistického spolku.

Autor: Vladimír Meluzín

13.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Mráz na podzim. Ilustrační foto.
3

Následující čtyři týdny budou teplotně mírně nadprůměrné

Plameny v sobotu dopoledne zachvátily motorest v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ.
AKTUALIZOVÁNO
4

VIDEO: Kvůli požáru motorestu byly uzavřeny pumpa i dálnice D10

Výstaviště ukazuje krásu minerálů z celého světa. Děti se naučí poznávat fosilie

Minerály z Pákistánu, Peru nebo třeba Mexika si nadšenci tento víkend prohlížejí na brněnském výstavišti. V pavilonu B začala v sobotu výstava Minerály Brno.

Zimbabwe slaví, že Mugabe padne, ten ale odstoupit nechce

/VIDEO/ Tisíce Zimbabwanů vyšli do ulic hlavního města Harare, aby oslavili armádu, která odstavila prezidenta Roberta Mugabeho, a současně vyzvali třiadevadesátiletého diktátora, aby konečně rezignoval. Ten ale stále odmítá podobné prosby vyslyšet.

Nepodléhejte panice, vyzval vůdčí politické strany německý prezident

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier varoval politické strany, které se snaží vytvořit novou vládní koalici pod vedením kancléřky Angely Merkelové, aby se nezabývaly panickými debatami o nových volbách.

AKTUALIZOVÁNO

U Bělče se srazila dvě auta. Dva lidé zemřeli, další tři transportoval vrtulník

V lesním úseku poblíž obce Běleč na Kladensku se v sobotu patnáct minut před 17. hodinou čelně srazila dvě osobní auta. Nehoda má tragické následky: dva mrtví a tři zranění lidé. Po nehodě zůstaly osoby zaklíněné ve vozidlech. Na pomoc jim proto okamžitě letěl vrtulník. Pro dva z nich už bohužel zbytečně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT